Сорок святих

Щороку 22 березня Свята Православна Церква звершує пам’ять сорока мучеників Севастійських.

У 313 році Римський імператор Костянтин Великий видав указ, згідно з яким християнам дозволялася свобода віросповідання, і вони прирівнювалися в правах до язичників. Однак співправитель імперії Лікіній залишався переконаним поганином і в своїй частині володінь вирішив викорінити християнство взагалі. Причина була ще й у тому, що Лікіній готувався до війни проти Костянтина і, боячися зради, прагнув очистити своє військо від християн.
У 320 році у вірменському місті Севастії (нині – турецьке місто Сівас) одним із воєначальників був затятий язичник Агріколай. Він керував дружиною із сорока каппадокійців-християн (Каппадокія – історична назва місцевості на сході Малої Азії на території сучасної Туреччини). Це були хоробрі воїни, які прославилися перемогами в багатьох битвах. Коли вони відмовилися принести жертву язичницьким богам, Агріколай кинув їх до в’язниці. Там невільники палко молилися і вночі почули Голос: “А хто витерпить до кінця, той спасеться”.
Наступного ранку ув’язнені знову стояли перед Агріколаєм. Воєначальник не скупився на лестощі – вихваляв їхню велику мужність і радив відректися від Христа, щоб здобути прихильність імператора. Але християни не відступили від своїх переконань. Не злякав їх і суд, який очолив прибулий до Севастії знатний сановник Лісій. Роздратований вельможа наказав побити мучеників камінням. Але камені чомусь не влучали в ціль. А той, що полетів із рук Лісія, потрапив в обличчя Агріколаю. Уночі у в’язниці воїни знову почули голос Господа: “Хто вірує в Мене, хоч і вмре, буде жити…”
Тим часом мучителі вирішили піддати нескорених жорстоким тортурам. У дуже морозну зимову погоду їх роздягли й повели до озера, що знаходилося недалеко від міста, та поставили під вартою на льоду на всю ніч. Щоб зломити волю християн, неподалік на березі розтопили лазню. О першій годині ночі, коли холод став нестерпним, один із воїнів не витримав і побіг у бік лазні. Але ледве переступив поріг, як впав мертвий. О третій годині ночі Господь послав мученикам підтримку: раптом стало світло, лід розтанув, і вода в озері миттєво нагрілася. Всі вартові спали, не брав сон тільки Аглаїя. Він побачив, що над головою кожного мученика з’явився світлий вінець. Аглаїй усе зрозумів, розбудив інших вартових і сказав: “І я – християнин!” Роздягнувшись, він приєднався до мучеників і почав молитися: “Господи Боже, я вірую в Тебе, в Якого ці воїни вірують…”
На ранок мучителі з подивом побачили, що християни живі. Тоді їх вивели з води й перебили їм гомілки. Тіла поклали на колісниці й повезли на спалення. Обвуглені кістки кинули у воду.
Через три дні мученики явилися уві сні блаженному Петру, єпископу Севастійському, й повеліли поховати їхні останки. Єпископ з кількома кліриками вночі зібрав святі мощі й поховав із почестями.
У Православній Церкві в день пам’яті сорока мучеників полегшується строгість Великого посту. За народними звичаями, з пісного тіста господині пекли на свято сорок булок із медом у формі пташок. У різних регіонах України його називали по-різному: “сороки”, “жайворонки”, “буслики”, “птички”, “пташки”. Випічка мала форму пташок із дзьобами та крильцями. Її виносили в садок і підвішували до дерев, дарували сусідам. Діти бігали селом, тримаючи в руках нанизаних на палички “жайворонків” й “сорок”, танцювали й закликали весну.
У деяких місцевостях традицією було пекти на Сорок святих 40 пампушок чи пирогів із капустою, квасолею та сухофруктами. Молоді дівчата мали варити 40 вареників, щоб почастувати хлопців.

Підготувала Вікторія КОРНЄВА.

Print Friendly, PDF & Email
Ви можете залишити коментар, або Трекбек з вашого сайту. Друкувати Друкувати

Залишити комментар

Ліміт часу вичерпаний. Будь-ласка, перезавантажте CAPTCHA.