Новації для бюджетних установ

У  серпні на Полтавщині з робочою поїздкою побувала Голова Державної казначейської служби України Тетяна Слюз. Вона відвідала 16 міст і районів області. У ході візиту керівник відомства провела зустрічі з колективами казначейської служби на місцях, розпорядниками коштів – керівниками бюджетних установ, фінуправлінь, головами місцевих рад, райдержадміністрацій.
Розглядалися актуальні питання діяльності суб’єктів бюджетного процесу, необхідність змін у законодавстві та новації, запроваджені у бюджетній сфері та в казначейській роботі. Голова Державної служби відзначила, що проведені реформи у бюджетній сфері дозволили значно збільшити дохідну частину місцевих бюджетів по всій державі. В нашій області дохідна база місцевих бюджетів зросла з 7692 мільйонів гривень у минулому році до 9691 мільйона гривень у поточному. Фактичні обсяги отриманих доходів без урахування трансфертів із Державного бюджету за 8 місяців цього року збільшились на 382,4 мільйона гривень. По містах обласного підпорядкування дохідна база зросла: у Полтаві – на 335 млн грн, Комсомольську – на 65 млн грн.
Опосередкованим показником наповнення місцевих бюджетів фінансовими ресурсами слугують надані позики на покриття тимчасових касових розривів. За їх допомогою місцеві бюджети отримують безвідсоткові позики на виплату заробітної плати та видатків на енергоносії у разі дефіциту фінансового ресурсу в окремі періоди бюджетного року. Так, у 2014 році в області було надано 602 позики, а у поточному – лише 56.
У попередні роки надавались середньострокові позики місцевим бюджетам області, які виявились не погашеними на початок поточного року, в сумі 183 мільйони гривень. Зараз сума цих позичок планується до списання, і відповідний ресурс залишиться у користуванні місцевих бюджетів. Відрадно, що в нинішньому році повністю зникли проблеми з оплатою платіжних доручень розпорядників бюджетних коштів. Ми почали працювати в звичайному режимі оплати рахунків з 1 січня. Це показник достатнього наповнення коштами Єдиного казначейського рахунку. В цьому році місцевим бюджетам відновлена можливість розміщення власних коштів на депозитних рахунках в державних банках та відповідно отримання додаткових доходів. У 2015 році розміщено 286 мільйонів гривень.
Одна з новацій у бюджетному процесі – надана Урядом можливість обслуговування окремих видів бюджетних коштів у комерційних банках. Так, починаючи з 2016 року, місцеві бюджети в частині бюджету розвитку та вищі навчальні заклади в частині власних надходжень зможуть обслуговуватись в державних банках. Однак на перший погляд деякі переваги в спрощенні підготовки документів за видатками можуть спровокувати зниження рівня контролю за витрачанням коштів, додаткові витрати на оплату кожного платіжного доручення, необхідність складати бюджетну звітність. Принагідно зазначу, що сьогодні органи казначейства області складають звітність про виконання бюджетів кожному з 535 місцевих бюджетів та надають її для прийняття управлінських рішень. Крім цього, місцеві бюджети, що обслуговуються в комбанках, не зможуть отримувати позик на покриття тимчасових касових розривів. Тому питання переведення коштів до банківських установ має бути виваженим.
Важливою новиною для громадськості має стати набрання у вересні ц.р. чинності Закону України “Про відкритість використання публічних коштів”. Ним передбачено оприлюднення на єдиному веб-порталі найширшої інформації про використання публічних коштів, зокрема про кошти Державного та місцевих бюджетів, державних і комунальних підприємств, фонду загальнообов’язкового державного страхування та Пенсійного фонду. В режимі реального часу буде оновлюватися інформація про платіжні транзакції на єдиному казначейському рахунку.
Державна казначейська служба запустила в промислову експлуатацію систему віддаленого доступу клієнтів через програмно-технічний комплекс “Клієнт казначейства – казначейство”. Метою системи є спрощення та оптимізація взаємодії розпорядників бюджетних коштів з органами Державної казначейської служби, впровадження електронного формату обслуговування клієнтів з використанням надійних засобів електронного цифрового підпису та сучасних інтернет-технологій. Перший етап її впровадження уже працює в області, за такою схемою у нас обслуговуються 12 клієнтів, ще 138 установ подали заявки. Другий етап будемо запроваджувати у наступному році, результатом має стати обслуговування розпорядників коштів усіх рівнів дистанційно, без необхідності подання та роздруковування документів у паперовому вигляді. Додатковий ефект від цього – економія бюджетних коштів на відрядження, транспорт, папір тощо.
Тетяна Слюз у розмовах з фахівцями на Полтавщині також торкнулася питань бюджетної децентралізації в процесі об’єднання громад. Переваги таких громад очевидні з точки зору бюджетних питань. Так, вони матимуть права на отримання доходів на рівні повноважень обласного бюджету, матимуть прямі стосунки з Державним бюджетом, права на отримання коштів з фонду регіонального розвитку. До речі, цьогоріч із названого фонду область отримає 81,3 мільйона гривень.
Обговорювались також проблеми електронного адміністрування ПДВ, спрощення процедур проведення тендерів, виплати індексацій заробітної плати, достатності фінансових ресурсів на утримання установ освіти та охорони здоров’я. При зустрічах із колективами казначеїв області Тетяна Ярославівна Слюз наголошувала на необхідності конструктивної допомоги розпорядникам коштів, забезпеченні єдиного підходу при перевірках документів, що підтверджують державні видатки.

Олег ЧЕПУРНИЙ
Начальник головного управління Державної казначейської служби України в Полтавській області

Print Friendly, PDF & Email
Ви можете залишити коментар, або Трекбек з вашого сайту. Друкувати Друкувати

Залишити комментар

Ліміт часу вичерпаний. Будь-ласка, перезавантажте CAPTCHA.