Птахи – символ духовності, квіти – усмішки рослини…

Заслужений майстер народної творчості України  полтавка Ольга Літус має патент на виготовлення об’ємного флора-мозаїчного панно. Йдеться про так званий формат 3D, для якого характерне тривимірне зображення. У світі немає жодного іншого майстра, який би створював картини за подібною методикою. Цікаво, що виготовленням мозаїчних панно із природних матеріалів Ольга Літус захопилася після того, як вийшла на заслужений відпочинок. Свого часу вона закінчила Тернопільську республіканську школу декораторів-рекламознавців, потім – Полтавський кооперативний інститут (тепер – університет економіки і торгівлі). Тридцять років працювала у галузі організації реклами та торгівлі. Тому для свого великого захоплення створенням “кісточкових” картин має хороше освітнє підґрунтя.
Її панно незвичайні, бо інші майстри, які роблять картини з кісточок і насіння, просто насипають їх, а Ольга Вікторівна приклеює всі кісточки під кутом 45 градусів, завдяки чому зображення виходить об’ємним: птахи – ніби живі, квіти – ніби справжні. Ольга Літус отримала патент на свій винахід відповідно до Закону України “Про охорону прав на винаходи і корисні моделі”. Патент зареєстрований у Державному реєстрі патентів України на корисні моделі. Винахід Ольги Літус може знайти широке застосування у декоративно-вжитковому мистецтві. Звичайно, робота це дуже копітка, складна та довготривала.
– Півроку була перевірка – чи ще хтось десь не робить таких об’ємних картин, але в жодній країні світу не знайшли майстра, який би застосовував подібну методику, – розповідає Ольга Вікторівна.
Флора-мозаїка – заняття дуже копітке навіть без 3D, а з ним – і поготів. Ольга Літус використовує для виготовлення картин кісточки вишень, черешень, абрикос, слив, аличі, винограду, кавунів, динь, обліпихи, калини, гінкго білоба, насіння огірка, а також зерно гречки, пшениці, проса тощо. Збирати природний матеріал для картин Ользі Вікторівні допомагають її друзі.
– Я дуже вдячна їм за допомогу, – говорить пані Ольга, – сама такої кількості матеріалу для моїх панно не зібрала б. У мене є подруга, яка весь сезон залишає і просушує для мене насіння кавунів і динь.
Для картини треба підбирати кісточки одного розміру й однакової форми. Це нелегко. Природний матеріал Ольга Вікторівна ретельно висушує, шліфує і розписує. Картини у неї виходять яскраві, сповнені позитивної сонячної енергетики. Авторка незвичайних панно щедро використовує фарби соковитих кольорів. Ось, наприклад, курочка на картині виконана з цілого насіння кавунів і половинок насінин дині. І це майже ювелірна робота – поділити вузеньку насінину рівно навпіл. А скільки терпіння й посидючості для цього потрібно!
На панно Ольги Літус багато птахів і квітів. І це не просто так. “Птахи – символ духовності, – пояснює Ольга Вікторівна, а квітка для мене – усмішка рослини”.
Ольга Літус не раз брала участь у всеукраїнських виставках авторського рукоділля в Києві, і щоразу її творіння були єдиними в своєму роді із представлених там майстрами. Недаремно її роботами зацікавилися поліграфісти, адже що може краще прикрасити подарункові пакети, якщо не фотографії таких картин?
Увесь природний матеріал, який використовує Ольга Літус, вирощений і зібраний в Україні. У майстрині є панно з першого  в Полтаві врожаю гінкго білоба. Це – китайське дерево, яке може досягати віку навіть близько 2 500 років. На території Полтавської державної аграрної академії воно вже плодоносить,  і Ользі Вікторівні передали ці незвичайні плоди.
Для роботи над “кісточковими” картинами майстрині зазвичай потрібні також ДВП, клей, тканини, картон, акрилові фарби, лак. Рами для її панно виготовлені, як правило, з дерева. Створює свої шедеври Ольга Літус не лише на рівних, а й на круглих поверхнях.
На одній із картин – два яскраві півники на зеленій галявинці: на кожній насінині, навіть огірка, використано три кольори фарб, щоб досягти ефекту 3D. Усі кісточки приклеєні під кутом 45 градусів – у цьому суть патенту. Як результат – пелюст-ки квітів підняті вгору, крила у півнів – у три яруси…
В Ольги Літус був би диплом про світовий рекорд із використання кісточок у декоративно-вжитковому мистецтві, якби вона захотіла, щоб її ім’я потрапило в Книгу рекордів Гіннеса. “Уявляєте, скільки потрібно кісточок аличі, щоб зробити оці дві гуски!” – показує майстриня ще одну свою роботу.
Нині Ольга Вікторівна захопилася виготовленням декоративних сов. Вирішила створити панно за мотивами балади Тараса Григоровича Шевченка “Причинна”, де є такі всім відомі рядки: “…Ще треті півні не співали, Ніхто ніде не гомонів, Сичі в гаю перекликались, Та ясен раз у раз скрипів…”
Стилізовані сови, риби, квіти та бджоли, курочки та півники, павичі – все в Ольги Літус надзвичайно миле. А синьо-жовте панно “Квітуча Україна” настільки красиве, що й взагалі очей не відвести.
На творчому рахунку Ольги Літус більше 20 виставок, вона представляла свої твори, зокрема, в Національному музеї народного мистецтва України в Києві. Експонувалися її картини і в Німеччині. Майстриня нагороджена грамотою за перемогу в номінації “Народний майстер” на Національному Сорочинському ярмарку в 2012 році.
Як пояснила Ольга Літус, її мета – через мистецтво представити світу аграрну Україну. І вона робить це в свій оригінальний спосіб, використовуючи всі кольори веселки, дари природи й особливу, самотужки винайдену технологію створення декоративних панно.
Нещодавно Ольга Літус представила окремі свої “кісточкові” картини в центральній бібліотеці Полтави на першому в цих стінах засіданні клубу сімейного дозвілля. Такий клуб на громадських засадах вирішили організувати в Полтаві ініціативні люди, які, будучи вже на заслуженому відпочинку, мають час, енергію та бажання займатися творчістю і хочуть збиратися разом, щоб радитися, ділитися задумами та ідеями. Від картин Ольги Літус усі були в захваті.

Наталія ЖОВНІР
Журналіст

Print Friendly, PDF & Email
Ви можете залишити коментар, або Трекбек з вашого сайту. Друкувати Друкувати

Залишити комментар

Ліміт часу вичерпаний. Будь-ласка, перезавантажте CAPTCHA.