“Чоботар без чобіт”, або Чому в найбільш нафтогазовидобувній області України не можна придбати балона скрапленого газу

Бути жителем однієї з найбільш нафтогазовидобувних областей України не гарантує права на користування газом. Близько 30 тис. сімей Полтавщини через свої статки не можуть дозволити собі розкоші підвести природний газ і змушені користуватися балонним, яким їх не можуть забезпечити відповідні служби через його відсутність, бо ліміт на нього “дають” на столичній біржі. Таке триває вже не перший рік. Люди змушені готувати їжу на дідівських пічках, як і декілька століть тому.
Як народному депутату України мені не перший рік доводиться звертатися до урядовців з вимогою покласти край знущанням над людьми і врешті забезпечити жителів Полтавщини скрапленим газом, але ні багаторічні волання обласної влади про належне забезпечення населення газом, ні депутатські вимоги на керівництво держави не впливають незалежно від того, яке це керівництво – “злочинне” чи періодично змінюється, як пізніше виявляється, на ще більш “злочинне”.
І це при тому, що в області працює ряд підприємств по виготовленню скрапленого газу, та і виробляють його кілька десятків тисяч тонн на добу. Якщо в минулих роках виділялися хоча б недостатні об’єми газу, то в 2014 році його перестали виділяти зовсім.
На свій черговий депутатський запит отримав відповіді Міністерства палива і енергетики та керівника Уряду наступного змісту:
Міністерство енергетики та вугільної промисловості: “12.05.2014№710/31-1295 Народному депутату України Гордієнку С.В. На Ваше звернення від 15.04.2014 стосовно проблем забезпечення населення Полтавської області балонним скрапленим газом Міністерство енергетики та вугільної промисловості повідомляє.
Закупівлю спеціалізованими суб’єктами господарювання скрапленого газу для побутових потреб населення обслуговуваних ними областей забезпечено шляхом спеціалізованих аукціонів з продажу скрапленого газу для потреб населення, які відбуваються відповідно до умов Порядку організації та проведення біржових аукціонів з продажу нафти сирої, газового конденсату власного видобутку і скрапленого газу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.10.2011 № 1064 “Деякі питання організації та проведення біржових аукціонів з продажу нафти сирої, газового конденсату власного видобутку і скрапленого газу”.
Відповідно до п. 4 Порядку організації та проведення біржових аукціонів з продажу нафти сирої, газового конденсату власного видобутку і скрапленого газу, затвердженого зазначеною постановою, а також рішення Міненерговугілля (наказ від 11.06.2013 № 349), Товарну біржу “Перша незалежна біржа” (далі – Біржа) визнано переможцем конкурсу з визначення бірж для організації та проведення аукціонів з продажу нафти сирої, газового конденсату власного видобутку, скрапленого газу, у тому числі спеціалізованих аукціонів з продажу скрапленого газу для потреб населення. Отже, ця біржа має право на організацію та проведення аукціонів з продажу скрапленого газу, зокрема і спеціалізованих аукціонів з продажу скрапленого газу для побутових потреб населення.
У 2014 році спеціалізований аукціон з продажу скрапленого газу для потреб населення відбувся 30.01.2014, на якому ПАТ “Укргазвидобування” та ПАТ “Укрнафта” реалізували обсяги скрапленого газу виробництва лютого 2014 року. Також 30 грудня 2013 року відбулось два спеціалізованих аукціони, на яких ПАТ “Укргазвидобування” та ПАТ “Укрнафта” реалізували обсяги скрапленого газу виробництва грудня 2013 року та січня 2014 року. Учасники спеціалізованих аукціонів придбали скраплений газ відповідно до поданих заявок.
За наявною у Міненерговугілля інформацією, офісні приміщення Біржі опечатано, зв’язку з її керівництвом нема, інформації щодо зміни приміщення та наявності відповідного технічного забезпечення Біржею не надано, а аукціонний комітет не має згоди ухвалити рішення про проведення чергового аукціону.
Тобто наразі немає можливості організувати аукціони, зокрема і спеціалізовані аукціони з продажу скрапленого газу для побутових потреб населення.
Міненерговугілля опрацьовує шляхи подолання зазначеної проблеми.
Так, листом від 24.03.2014 № 01-31-0478 Міненерговугілля повідомило Товарну біржу “Перша незалежна біржа” про розірвання з нею Договору № 1 про організацію та проведення біржових аукціонів з продажу нафти сирої, газового конденсату власного видобутку, скрапленого газу. Водночас ухвалено рішення про оголошення конкурсу з визначення бірж для організації та проведення аукціонів з продажу нафти сирої, газового конденсату власного видобутку, скрапленого газу, у тому числі спеціалізованих аукціонів з продажу скрапленого газу для потреб населення. Наказом від 11.04.2014 № 296 затверджено склад конкурсної комісії.
Конкурсною комісією, відповідно до вимог пункту 11 Порядку організації та проведення біржових аукціонів з продажу нафти сирої, газового конденсату власного видобутку, скрапленого газу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.10.2011 № 1064, у газеті “Урядовий кур’єр” 8.05.2014 планується публікація оголошення про конкурс з визначення біржі для організації та проведення аукціонів з продажу нафти сирої, газового конденсату власного видобутку та конкурс з визначення біржі для організації та проведення аукціонів з продажу скрапленого газу, у тому числі спеціалізованих аукціонів з продажу скрапленого газу для потреб населення. Конкурс призначено на 12.06.2014.
Водночас з метою забезпечення належної реалізації скрапленого газу для потреб населення та прозорості спеціалізованих аукціонів з продажу скрапленого газу Міненерговугілля розробило проект постанови Кабінету Міністрів України “Про внесення змін до Порядку організації та проведення біржових аукціонів з продажу нафти сирої, газового конденсату власного видобутку і скрапленого газу”.
Запропоновані зміни та доповнення до проекту постанови, зокрема, сприятимуть недопущенню у подальшому нецільового використання реалізованого на аукціоні скрапленого газу, оскільки спеціалізовані підприємства з реалізації скрапленого газу для потреб населення отримуватимуть за пільговою ціною обсяг даного енергоресурсу відповідно до встановлених за погодженням з Радою Міністрів Автономної Республіки Крим, обласними державними адміністраціями, Київською та Севастопольською міськими державними адміністраціями лімітів скрапленого газу, необхідного для повного задоволення потреб населення. Понадлімітний обсяг скрапленого газу продаватиметься за комерційною ціною.
У Міненерговугілля триває опрацювання зауважень та пропозицій, наданих Мінекономрозвитку та Мінфіном до зазначеного проекту постанови.
Після узгодження зауважень та отримання висновку Мін’юсту проект постанови вноситиметься на розгляд Уряду. З повагою міністр Ю.Продан”.
Кабінет Міністрів України: “6121/0/2-14 від 14.05.14 р. Народному депутатові України С.В.Гордієнку. Розглянувши Ваш запит стосовно розв’язання проблем із задоволення потреб населення Полтавської області у скрапленому газі, повідомляємо.
Операції з купівлі-продажу скрапленого газу для задоволення побутових потреб населення здійснюються відповідно до Порядку організації та проведення біржових аукціонів з продажу нафти сирої, газового конденсату власного видобутку і скрапленого газу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 3 жовтня 2011 р. Кк 1064.
За інформацією Міненерговугілля, згідно з наказом Міністерства від 11 червня 2013 р. № 349 товарна біржа “Перша незалежна біржа” (далі – біржа) визнана переможцем конкурсу з визначення бірж для організації та проведення аукціонів з продажу нафти сирої, газового конденсату власного видобутку і скрапленого газу.
На даний час біржа свою діяльність не здійснює, її офісні приміщення опечатано, а зв’язок із керівництвом відсутній. У зв’язку з цим проведення спеціалізованих аукціонів з продажу скрапленого газу для задоволення побутових потреб населення неможливе.
З огляду на викладене Міненерговугіллям у встановленому порядку повідомлено біржу про розірвання з нею договору та прийнято рішення щодо проведення конкурсу з визначення бірж для здійснення на спеціалізованих аукціонах торгів з продажу скрапленого газу для задоволення побутових потреб населення. Наказом Міненерговугілля від 11 квітня 2014 р. № 296 затверджено склад конкурсної комісії та визначено дату проведення зазначеного конкурсу – 12 червня 2014 року.
Крім того, з метою вдосконалення нормативної бази щодо біржової торгівлі деякими видами палива Міненерговугіллям підготовлено проект постанови Кабінету Міністрів України про внесення змін до Порядку організації та проведення біржових аукціонів з продажу нафти сирої, газового конденсату власного видобутку і скрапленого газу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 3 жовтня 2011 р. № 1064, який опрацьовується головним розробником після поданих Мінекономрозвитку і Мінфіном зауважень.
Прийняття зазначеного урядового акта дасть змогу оптимізувати механізм організації та проведення біржових аукціонів з продажу енергоносіїв, зокрема скрапленого газу.
На даний час Міненерговугілля в рамках наданих йому повноважень вживає заходів для задоволення побутових потреб населення регіонів України у скрапленому газі, зокрема і у Полтавській області. З повагою Прем’єр-міністр України Арсеній Яценюк”.
Що це означає на нормальній мові? Що газу у найближчий час полтавчанам і жителям інших областей України не слід чекати, що “відбуваються танці” навколо перерозподілу ринку і ціни на скраплений газ. Людям же слід запасатися дровами, хмизом і, не чекаючи “цивілізації”, слід варити і далі їжу на дідівських печах. Все як у тій приказці про чоботаря без чобіт.
Для інформації слід додати: Полтавщина є одним із основних нафтогазоносних регіонів України. У 2013 році з надр Полтавщини було видобуто 7537,9 млн м куб. (37%) українського газу, понад 220,4 тис. тонн (10%) нафти та 543,7 (61%) газового конденсату. На сьогодні на території області надано 95 спеціальних дозволів на користування нафтогазоносними надрами, з них 57 – державним, 38 – приватним підприємствам.
На завершення хотів би привернути увагу до того, що Полтавщина вже не перший рік намагається вирішити проблему розподілу надходжень від платежів за користування надрами загальнодержавного значення, існуюча законодавча база не враховує інтереси територіальних громад. Адже у районах, де ведеться інтенсивна розробка нафтогазоносних надр, створюються незручності для підприємств агропромислового комплексу, втрачаються особливо цінні землі, важким автотранспортом руйнуються сільські дороги, погіршується стан навколишнього середовища, збільшується навантаження на місцеві інженерні мережі тощо.
Два скликання поспіль в інтересах Полтавщини мною спільно з керівництвом області та іншими депутатами були підготовлені і зареєстровані законопроекти щодо збільшення надходжень до обласних бюджетів за користування надрами (законопроекти реєстраційні №№ 9686 від 12.01.2012 проект Закону про внесення змін до Бюджетного кодексу України (щодо доходів бюджету) – VІ скликання та 3714 від 02.12.2013 про внесення змін до Бюджетного кодексу України (щодо перерозподілу плати за користування надрами для видобування корисних копалин загальнодержавного значення) вже нинішнього скликання, але центральна влада не хоче віддавати кошти нафтогазовидобувним областям. Мало того, дані законопроекти навіть не виносяться на розгляд сесійної зали Верховної Ради України.
Але віриться, що здоровий глузд переможе, і надра слугуватимуть державі і її громадянам.
Сергій Гордієнко,
народний депутат України, перший заступник голови Комітету Верховної Ради України з питань податкової та митної політики, фракція КПУ.

Print Friendly, PDF & Email
Ви можете залишити коментар, або Трекбек з вашого сайту. Друкувати Друкувати

Залишити комментар

Ліміт часу вичерпаний. Будь-ласка, перезавантажте CAPTCHA.