Наприкінці серпня – на початку вересня цього року полтавці отримали повідомлення такого змісту: “Шановні мешканці житлового будинку по вулиці …, ЖЕО-2 повідомляє Вас про підвищення тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій з 01.09.2013 року, встановлених рішенням виконкому Полтавської міськради від 01.08.2013 року за №112. Тариф по Вашому будинку становить…”. Подекуди зростання тарифів було майже в 3 рази! Далі у повідомленні надруковано номери телефонів абонентських відділів, у яких потрібно переукласти угоди на отримання комунальних послуг за новою, підвищеною, вартістю.
Такі, з дозволу сказати, “листи щастя” не могли не збурити полтавців, бо й справді, за що, за які послуги можна так беззастережно правити астрономічну плату? За користування ліфтами, які працюють через день, за некошені бур’яни в дворах чи смердючі баки для збору сміття, а можливо, за запруджені нечистотами підвали будинків?
Із проханням вгамувати комунальників, структури, які за ними стоять, щодо підвищення комунальних тарифів мешканці Полтави звертаються до центральної та обласної влади, депутатів різних рівнів, громадських організацій, до засобів масової інформації…
До редакції газети “Зоря Полтавщини” зателефонувала полтавка, пенсіонерка Марія Петрівна Бойченко, яка розповіла, що її мізерної пенсії ледве вистачає, аби звести кінці з кінцями, а тут такий “подарунок” від комунальників та міської влади: “Свого часу на виборах я голосувала за політичну силу “Совість України”, тоді її представники обіцяли нам мало не “золоті гори”, казали, що опікуватимуться малозахищеними верствами населення. А тепер ось маємо можливість переконатися в “правдивості” їхніх обіцянок. Хочеться запитати, де ж їхня совість?”
Тривалий час у будинку №16 по провулку Рибальському обласного центру протікає дах, але комунальникам до цього ніби й діла немає, то за що ж так підвищили тарифи, запитують мешканці цього будинку?
Надійшов до редакції й лист від мешканців будинку №17 по вулиці 23 Вересня, з яким наші земляки звернулися до Прем’єр-міністра України Миколи Азарова. Цитуємо лист:
“…Нас глибоко обурює таке рішення і така постановка питання. Які підстави є для багаторазового підвищення вартості послуг? І чому саме їх підвищили майже втричі, а не в 5 – 10 разів? Невже після здорожчання комунальники будуть ремонтувати під’їзди чи відновлювати “козирки” над входом у під’їзди, а може, поміняють труби у підвалах та квартирах? На ці запитання ми почули від них: “НІ!”
Наш будинок у жалюгідному стані. У підвалах постійно протікають труби, розвелися пацюки й таргани. Входи у під’їзди розвалюються, мешканці збирають кошти на їх ремонт. А про ремонт сантехнічних приладів у самих квартирах вже мова й не ведеться. Дитячий майданчик побудовано ще в радянські часи, зараз конструкції непридатні для експлуатації, поржавіли, а до безпеки дітей на такому майданчику в ЖЕО немає ніякого діла. Підвали зруйновані, навколо будинку розтрощені тротуари. І на все це комунальникам і “батькам” міста просто наплювати.
То для чого спустошують і без того спустошені наші кишені? Для підвищення зарплат недолугих працівників ЖЕО-2 м. Полтави? Адже, крім прибирання прибудинкової території та вивезення сміття, ми не бачимо їхньої роботи.
Ми відмовляємося платити за послуги, які не надаються. Вважаємо в цьому рішенні ознаки порушення антимонопольного законодавства. Більше того, це аполітичне рішення, яке йде врозріз із настановами Уряду, адже Ви, пане Миколо Яновичу, попереджали про недопустимість невмотивованого підвищення тарифів, просили повідомляти про подібне свавілля на місцях.
Це рішення викликає соціальну напругу, неприязнь до влади, і це чинять полтавські комунальники при підтримці влади міста.
Просимо Вас втрутитися в дану ситуацію та скасувати дію названої постанови.
Мешканці будинку № 17 по вулиці 23 Вересня: інвалід війни 1-ї групи Броніслав Нержинський, дитина війни Ольга Трусова, ветерани праці Микола Кучер та Надія Патока, Олена Гординська, Ірина Кирилова, Наталія Сербіна та інші (всього 35 підписів)”.
Аналогічного листа від мешканців будинку № 17 по вулиці 23 Вересня було направлено й голові Полтавського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України Володимиру Оніщенку. Перелік таких звернень можна продовжувати.
До речі, коли я зателефонувала на один із номерів телефонів, указаних у повідомленні про підвищені тарифи, мені ввічливо відповіли, що зараз бланки нових угод друкуються. Щоб переукласти угоду, слід зателефонувати під кінець місяця. Жодного офіційного документа про призупинення дії рішення виконкому Полтавської міськради від 01.08.2013 р. № 111 та № 112 поки що немає.
***
Варто нагадати, що з початку серпня зросла вартість послуг з водопостачання, водовідведення, утримання будинків і споруд та прибудинкових територій у деяких населених пунктах АР Крим, Дніпропетровської, Київської, Полтавської, Сумської, Харківської та Черкаської областей, де органами місцевого самоврядування було переглянуто відповідні тарифи. У зв’язку з такою ситуацією Прем’єр-міністр України Микола Азаров на засіданнях Уряду неодноразово наголошував на неприпустимості необґрунтованого підвищення цін на комунальні послуги для населення. Питання формування тарифів має бути всебічно вивчене, доцільність підвищення – економічно обґрунтованою. Незаконно підвищені ціни на послуги ЖКГ повинні бути приведені до попереднього рівня.
“Я хочу ще раз попередити керівників усіх рангів, що невиконання постанови Кабінету Міністрів – це порушення, за яке винні посадові особи понесуть відповідальність”, – цитує заяву Миколи Азарова Укрінформ.
Глава Уряду також доручив перевірити обґрунтованість підвищення тарифів на житлово-комунальні послуги в регіонах, де таку ситуацію допустили. В результаті у 20 населених пунктів Вінницької, Дніпропетровської, Запорізької та інших областей було направлено пропозиції щодо перегляду та скасування необґрунтовано підвищених тарифів.
Водночас віце-прем’єр-міністр Олександр Вілкул на відповідних нарадах наголошував, що для забезпечення стабільності тарифів на комунальні послуги необхідно йти через модернізацію обладнання, впровадження енергозберігаючих технологій, шляхом залучення інвестицій у галузь. Це шлях, яким пройшли країни Східної Європи з метою підвищення якості комунальних послуг.
У повідомленні прес-служби Міністерства економічного розвитку і торгівлі наголошується: “Усі тарифи на житлово-комунальні послуги будуть економічно обґрунтовані. Жодного підвищення оплати послуг житлово-комунального господарства не відбудеться без ретельного аналізу і викладення аргументованих висновків. Буде зроблено ретельний аналіз і у вигляді узагальнених аналітичних матеріалів, представлений Уряду. Виконання цього доручення покладено на Мінекономрозвитку, Міненерговугілля, Мінрегіонбуд, Національну комісію з державного регулювання у сфері енергетики та Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сфері комунальних послуг”.
***
Слід зазначити, що влада області неодноразово застерігала міську владу Полтави від необґрунтованих кроків і в питаннях підвищення вартості проїзду в громадському транспорті обласного центру, і в питаннях підвищення тарифів на комунальні послуги. Про це йшлося на нараді, яку провів перший заступник голови облдержадміністрації Віктор Животенко, а також на спільному засіданні постійних комісій з питань житлово-комунального господарства обласної та Полтавської районної рад. До речі, представники міської ради проігнорували участь у роботі засідання комісії.
І хоча, як зазначалося у доповіді на засіданні комісії директора департаменту житлово-комунального господарства ОДА Олександра Тонкова, підстави для певного незначного підвищення комунальних тарифів все-таки є, після тривалого обговорення питання учасники спільного засідання депутатських комісій прийняли рішення рекомендувати виконкому Полтавської міськради відмінити дію постанови від 01.08.2013 р.
№ 111 та №112 про підвищення тарифів та оприлюднити таке рішення у засобах масової інформації.
Позиціонувала себе й громадська рада при Полтавській облдержадміністрації. Під час прес-конференції в ОКІА “Новини Полтавщини” голова ради Володимир Голуб зазначив: “Прийняттям рішення №112 про підвищення комунальних тарифів виконкомом Полтавської міськради порушено права громади, оскільки це рішення приймалося без обговорення і думки громадськості міста, без громадських слухань щодо цього питання, яке стосується кожного мешканця обласного центру”.
У повідомленні прес-служби Полтавського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України, яке виявило ознаки порушень конкурентного законодавства в діях КП “ЖЕО №2”, зокрема зазначено: “Адміністративна колегія Полтавського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України порушила справу проти Комунального підприємства “Житлово-експлуатаційна організація №2” міста Полтави за ознаками зловживання монопольним становищем.
Як з’ясували фахівці відділення за результатами досліджень, з метою виконання Національного плану дій на 2013 рік щодо впровадження Програми економічних реформ на 2010–2014 роки “Заможне суспільство, конкурентоспроможна економіка, ефективна держава” виконавчим комітетом Полтавської міської ради рішенням від 01.08.2013 р. за № 112 “Про встановлення тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій” для КП “Житлово-експлуатаційна організація №2” встановлено тарифи на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій без виконання з боку Підприємства механізму доведення до відома споживачів інформації про перелік житлово-комунальних послуг, структуру цін/ тарифів, зміну цін/ тарифів з обґрунтуванням її необхідності та врахуванням відповідної позиції територіальної громади.
Також вищезазначеним рішенням виконавчий комітет Полтавської міської ради встановив тарифи на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій для КП “Житлово-експлуатаційна організація №2”, розраховані ним в економічно необґрунтованих розмірах та з порушенням вимог Порядку формування тарифів”.
– Відповідно до статті 17 Закону України “Про захист економічної конкуренції” забороняються дії чи бездіяльність органів місцевого самоврядування, що полягають у схиленні суб’єктів господарювання, органів влади, органів місцевого самоврядування, органів адміністративно-господарського управління та контролю до порушень законодавства про захист економічної конкуренції, створенні умов для вчинення таких порушень чи їх легітимації”, – зазначив голова територіального відділення Володимир Оніщенко.
Одночасно адміністративна колегія територіального відділення в порядку статті 46 Закону України “Про захист економічної конкуренції” рекомендувала виконавчому комітету Полтавської міської ради в десятиденний термін у межах розгляду справи скасувати рішення від 01.08.2013 р. №112 “Про встановлення тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій” як таке, що прийняте з порушенням вимог діючого законодавства.
До речі, термін дії рекомендації Полтавського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України минає 17 вересня, та чи прислухається до неї міська влада Полтави? Невже й це питання залишиться риторичним, а споживачам таки доведеться розраховуватися з власного і без того далеко не повного гаманця за “листи щастя” від полтавських комунальників?..
Людмила ДАЦЕНКО
“Зоря Полтавщини”
Якщо споживач отримує субсидію, то втрачає так звану знижку, тобто він платить за тарифами після 20-го числа, хоча вносить оплату до 20-го числа. У цьому разі в якості знижки діє субсидія, яка, як правило, співвимірна із знижкою. Для того, щоб субсидія не надто перевищувала втрачену знижку, запроваджено так звані норми споживання холодної, гарячої води , електроенергії тощо. Все, що спожито зверх норм споживання, позбавляється субсидії та оплачується за тарифами після 20-го числа. Інколи трапляється так, що після призначення субсидії фактична оплата стає більшою, ніж до призначення субсидії. Добре, що тоді можна відмовитись від субсидії.