Цінове безбережжя бензинових рік

Майже два тижні протрималася бензинова цінова стабільність, але потім роздрібні ціни на пальне в Україні знову почали зростати, тож Уряд підписав Меморандум про співпрацю з нафтотрейдерами та виробниками нафтопродуктів, водночас на 25 копійок були розширені й установлені раніше цінові коридори. І знову ситуація повторилася, ціновий коридор спрацював, хоча, скажімо, на одній із заправних станцій обласного центру вартість бензину А-95 вже близько двох тижнів тримається на позначці 9,99 гривні за літр, дизпального, відповідно, – 9,60 грн/л. З огляду на можливе виникнення дефіциту пального Уряд України 6 квітня затвердив проект Закону щодо зменшення ставок акцизного збору на бензин (на 50 євро за тонну) та дизпальне (на 30 євро/т). Це рішення діятиме протягом трьох місяців, і за розрахунками Мінфіну бензин має подешевшати на 50 к./л, повідомляють кореспонденти Укрінформу.
Медовий пряник і дірка
від бублика
Із досить відчутним зростанням цін на пальне, що б там хто не говорив, кількість автомобілів на дорогах все-таки помітно зменшилася. Тож АЗС доводиться боротися за споживача. Як розповів полтавець Сергій, водій із 20-річним досвідом, чи не на кожній автозаправній станції діють свої власні неписані правила роботи з клієнтами. Скажімо, на одних, щоб не втратити клієнта, дають знижку на рівні 10–15 копійок на кожному літрі бензину. На інших водіям видають спеціальний купон на здешевлення пального при наступній заправці. При цьому ціни на інформаційних табло різних АЗС майже не відрізняються. Особливістю певної частини автозаправок, на жаль, є й обман клієнтів на кількості залитого в бак бензину. Так, один із колишніх працівників АЗС розповів, що касир-оператор має можливість, вимкнувши кнопку на спецпульті, припинити відвантаження бензину. При цьому лічильник колонки продовжуватиме відлік нібито залитого в бак вашої автівки пального. Та чи не найбільше дошкуляє водіям сумнівна якість пального, що продається на більшості вітчизняних АЗС.
На автозаправках України все частіше продають не якісне пальне, а продукт коксохімічного виробництва, який не відповідає жодним стандартам якості. Такий висновок зробили в комітеті захисту прав споживачів нафтопродуктів після перевірки якості пального на АЗС.
“Звісно, пальне можна розбавити газовим конденсатом чи стабільним бензином, і за октановим показником отримати марки А-92 чи А-95. Але ні фракційний склад, ні хімічні й фізичні показники не відповідають жодним стандартам”, – зазначив керівник згаданого комітету Андрій Пасішник. І хоча, за його словами, неякісне пальне зазвичай реалізується на АЗС маловідомих брендів, однак “бодягою” нерідко грішать і крупні автозаправні мережі. Така ситуація склалася через відсутність державного контролю якості, на що протягом кількох років не виділялися кошти. Тож нині, навіть якщо після заправки на якійсь АЗС неякісним пальним вийде з ладу двигун авто, його власник навряд чи зможе довести в суді, що це провина заправки, констатував Андрій Пасішник.
Загалом же, за оцінками експертів, від 30% до 50% усіх нафтопродуктів, що реалізуються на вітчизняних АЗС, є фальсифікованими.
Вітчизняні НПЗ можуть, але…
Річний обсяг національного ринку пального становить приблизно 10 мільйонів тонн світлих нафтопродуктів, бензину та “дизельки”. При цьому роздрібний ринок складає близько 7 мільйонів тонн. Водночас вітчизняні НПЗ можуть виробляти 20 мільйонів тонн світлих нафтопродуктів, зазначив у інтерв’ю газеті “Експрес” директор департаменту нафтової, газової і нафтопереробної промисловості Міністерства палива та енергетики України Костянтин Бородін: “Більше того, сьогодні можна говорити про переробку 30 мільйонів тонн. Дві третини з них (20 мільйонів тонн світлих нафтопродуктів) ми спроможні виробляти хоч завтра. Були б сировина та попит”.
Здавалося б, усе просто. Україна має свої нафтопереробні заводи, які без проблем могли б забезпечити пальним усю країну. Але чомусь не виходить. Навпаки, все більше і більше до нас завозять імпортних нафтопродуктів.
“Якщо взяти три останні місяці 2010 року, то ми імпортували більш як половину бензину та дизельного пального. Якщо рахувати загалом за 2010 рік, то імпорт становив 48,5 відсотка, – повідомив Костянтин Бородін. – 80 відсотків усього імпорту йде з Росії та Білорусі. Частка білоруського виробництва переважає. Вона становить 45–50 відсотків загального імпорту. Тобто чверть ринку – понад 2 мільйони тонн – це білоруське пальне.
Різниця вартості, за якою надходить пальне на український кордон, і відпускною ціною нафтопереробних заводів невелика. Наші заводи формують ціну так, щоб вона бодай трохи (на 50 гривень на тонні) була дешевшою за ціну зарубіжного постачальника.
Запитання без відповіді
Загалом, у порівнянні з цінами квітня минулого року, пальне в Україні подорожчало приблизно на 50 відсотків. І справа тут не тільки у світових тенденціях. Перш за все на вартості нафтопродуктів позначилося збільшення (майже на 38%) акцизного збору, який з початку цього року зріс до 182 євро за тонну замість минулорічних 132 євро. Провокує ріст цін і здорожчання енергоносіїв, які потрібні для переробки та транспортування нафтопродуктів.
У кінцевому підсумку все це позначається на кожному з нас, адже всі ми є потенційними споживачами послуг із транспортних перевезень продуктів харчування, промислових товарів, побутової техніки, врешті, пасажироперевезень. Скажімо, приватний підприємець Михайло Оніпко, який працює на одному з приміських маршрутів, розповів, що здійснювати перевезення пасажирів за встановленими
два роки тому тарифами через зростання вартості пального означає працювати на збиток. І жоден перевізник цього допустити не може. Відтак доводиться підвищувати ціни за проїзд, що не тільки викликає незадоволення пасажирів, заробітна плата яких не зростає такими ж темпами, як ціни, але й зменшує пасажиропотік. Підвищення цін на бензин суттєво вдарило й по кишені полтавця Андрія Піховського, старенькі батьки якого мешкають у Шишацькому районі, майже за 90 кілометрів від обласного центру: “Якщо раніше я міг собі дозволити з’їздити в село два рази в місяць, то тепер навіть один раз у місяць провідати батьків виливається в добру копійчину”. Не в захваті від підвищення вартості проїзду в міському пасажирському транспорті й переважна більшість полтавців. “Наша сім’я складається із чотирьох дорослих осіб, – розповідає Наталка Перетятько, – після здорожчання проїзду до 1,75 гривні наш сімейний бюджет втрачає щомісяця на 100 гривень більше, аніж раніше. Це нібито не так і багато, але ж на тлі загального здорожчання продуктів харчування доводиться економити кожну копійку”.
– Світові тенденції в нинішній ситуації зі здорожчанням пального – це, звісно, об’єктивний момент, але чомусь доволі часто трапляється, що тільки-но настають посівна чи жнива, як відбувається суттєвий ріст цін на пально-мастильні матеріали. Нас же, сільгосптоваровиробників, ставлять у такі рамки, що ми свою продукцію маємо реалізовувати, так би мовити, за прийнятними цінами. І ми виконуємо свій святий обов’язок перед людьми й перед державою – годуємо українців хлібом. У той же час “на наших горбах” наживають свої мільйони найбагатші люди України, – зазначив директор СТОВ “Злагода” Полтавського району Олексій Масляк.
Аналогічної думки і його колега, керівник ТОВ “АФ “Куликове” Ігор Вовк, який наголосив, що нинішнє обмеження акцизного збору на нафтопродукти, встановлене Кабміном на наступні три місяці, навряд чи дасть якийсь результат, бо навіть після його запровадження ціни на пальне і далі продовжують повзти вгору.
– Віднайти логіку в ситуаціях, що іноді складаються у нашій державі, можна далеко не завжди. Скажімо, ціни на свинину значно знизилися майже рік тому, а чи здешевіла при цьому хоча б на гривню ковб
аса в магазинах? – запитав мене директор СТОВ імені Калашника Полтавського району Іван Степаненко. – Так само і з пально-мастильними матеріалами: знизили акцизний збір, та чи подешевшало після цього пальне на заправках? На жаль, занадто багато запитань залишаються без відповіді, – констатував аграрій.
Ось така нехитра арифметика. Як мовиться, з миру по нитці, тобто зі споживачів по копійці, а комусь і на модну сорочку вистачить.

Print Friendly, PDF & Email
Ви можете залишити коментар, або Трекбек з вашого сайту. Друкувати Друкувати

Залишити комментар

Ліміт часу вичерпаний. Будь-ласка, перезавантажте CAPTCHA.