Захисники Вітчизни потребують захисту

“Ми вас туди не посилали”, – так свого часу (чверть віку тому) відповідали чиновники на законні вимоги колишніх воїнів-афганців стосовно виконання на місцях наданих їм державою соціальних гарантій. Схоже, історія, на жаль, може повторитися й у нашому сьогоденні, після Революції Гідності. Адже з початку цього року захисникам України – учасникам антитерористичної операції, а точніше нинішньої гібридної, але від цього не менш жорстокої війни, яку розв’язав проти нашої держави Кремль, часто відмовляють навіть у безкоштовному проїзді в громадському транспорті, не всім продають і пільгові квитки на автостанціях.

Звісно ж, не так просто отримати демобілізованим воїнам чи сім’ям загиблих учасників АТО й земельні ділянки, належні грошові виплати чи безкоштовне житло. Що, до речі, теж задекларовано державою. Адже згідно із чинним законодавством учасники АТО мають право використовувати весь комплекс гарантій соціального і правового захисту, встановлених для військовослужбовців, а саме: військовозобов’язані, які були призвані на військову службу під час мобілізації в особливий період, набувають нового юридичного статусу – військовослужбовці, внаслідок чого на них розповсюджуються пільги, передбачені Законами України “Про військовий обов’язок і військову службу”, “Про соціальний і правовий статус військовослужбовців і членів їх сімей” та іншими нормативно-правовими актами.
Військовослужбовці Збройних сил України, які брали участь в антитерористичній операції, відповідно до пункту 19 статті 6 Закону України “Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту” отримують статус учасника бойових дій. Учасникам бойових дій згідно зі статтею 12 вищеназваного закону надаються понад 20 різних видів пільг, серед яких – і безоплатний проїзд усіма видами міського пасажирського транспорту, автомобільним транспортом загального користування в сільській місцевості, безплатний проїзд один раз на два роки (туди і назад) залізничним, водним, повітряним або міжміським автомобільним транспортом.
***
На буремному сході учасники АТО захищали незалежність і суверенітет нашої держави. Нині ж вони самі потребують захисту від бюрократії, невиконання державою гарантій соціального захисту військовослужбовців.
Полтавець Сергій добровольцем пішов захищати Вітчизну. За півроку ніс ратну службу поблизу Сартани, Широкиного… Він розповідає, що в наданні земельної ділянки йому в Київському виконкомі районної ради міста Полтави відмовили за відсутністю вільної землі. Тому Сергій найняв адвоката (в рамках безкоштовної державної допомоги), який має йому допомогти у вирішенні проблеми. Подавав він і заяву на ремонт кімнати, але знову ж таки отримав відмову, яку мотивували тим, що він уже має 75-відсоткову знижку в оплаті за комунальні послуги. Тому право на ремонт утратив. У міському транспорті, а Сергій, за його словами, користується переважно кільцевими автобусами й тролейбусами, відмови в пільговому (безкоштовному) перевезенні поки що не отримував. Хоча його знайомі, теж учасники АТО, розповідали ганебні випадки, що сталися з ними в міському транспорті, коли з них вимагали плату, ображали.
Голова обласної філії Всеукраїнської громадської організації “Товариство ветеранів АТО” Дмитро Пономаренко теж пішов у АТО добровольцем із першою хвилею мобілізації. Служив у батальйоні “Азов”, у секторі “М”, брав участь у визволенні Маріуполя, Мар’їнки. Гарантованими державою пільгами користується, як каже, по мінімуму. Зараз займається вирішенням земельного питання. Житла не має, тож перебуває в черзі на отримання квартири. Він вважає, що перевізники мають виконувати закони України щодо пільгового перевезення учасників АТО.
Безпосередньо з проблемами пільгових перевезень зіткнувся учасник АТО з Кременчука Анатолій, який купував проїзний квиток на автобус за маршрутом Полтава–Харків. За проїзд з нього взяли 75 гривень. Водночас у Харкові за квиток на зворотний маршрут він не заплатив жодної копійки, бо там питання безкоштовного перевезення учасників АТО вирішилося на рівні міської влади. А до порушників закону вживають жорстких заходів, їх звільняють із роботи.
Керівник Центру допомоги учасникам АТО в Полтавській області Валерій Довженко зазначив, що Центр уже займався вирішенням проблем учасників АТО в головному управлінні Держгеокадастру в Полтавській області, на часі – вирішення питань із автоперевізниками, а на черзі – розв’язання проблеми охорони здоров’я.
***
Ситуація, що склалася довкола безкоштовного проїзду учасників АТО в громадському транспорті, розглядалася на “круглому столі”, що відбувся в обласній раді. У зібранні взяли участь заступник голови облради Анатолій Ханко, заступник голови облдержадміністрації Олег Пругло, перевізники, демобілізовані воїни, представники громадських організацій.
Учасники “круглого столу” обговорили проблему, що виникла з прийняттям Закону України “Про Державний бюджет України на 2016 рік”, який не передбачає субвенцій місцевим бюджетам як компенсацію за пільгове перевезення окремих категорій громадян. За словами Анатолія Ханка, таким чином грубо порушуються права учасників бойових дій та інших категорій громадян, що є неприпустимим.
Олег Пругло від імені виконавчої влади області вибачився перед учасниками АТО за ті незручності, які спровокували зміни в фінансуванні пільгових перевезень пасажирів, та несвоєчасне проведення роз’яснювальної роботи серед перевізників. Він наголосив, що пільги відповідним категоріям громадян ніхто не відміняв, вони чинні. У цьому році дотації перевізникам будуть надаватися не з Державного, а з місцевих бюджетів, на що потрібен відповідний ресурс. На обласній нараді 13 січня 2016 року це питання обговорювалося з керівниками районів та фахівцями відповідних служб. Загалом по області у цьому році на дотування пільгових пасажироперевезень виділено майже 43,7 мільйона гривень. Перевізникам стовідсотково відшкодують за пільгове перевезення пасажирів. До кінця січня всі розрахунки проведуть, буде відпрацьовано й механізм відшкодування пільгових перевезень, запевнив Олег Пругло.
Учасники зібрання всебічно обговорили суть проблем, серед яких непрозоре субсидування перевізників, коли хтось отримує дотації, а хтось – ні. Такі ж непрозорі тендерні умови, хабарництво за отримання маршрутів, відсутність точної інформації про кількість учасників АТО в тому чи іншому регіоні області. А ще – ситуації, коли водії й кондуктори “хитрують”. Мовляв, в автобусі вже їде 2–3 пасажири пільгових категорій, хоча при перевірці ці твердження часто є обманом. Зазначалося, що потрібна оптимізація дотацій перевізникам, прозорість у їх наданні. Адже в законодавстві зазначено, що перевізник не має права відмовити в наданні послуг – це ключові слова, ключовий момент, який потребує термінового врегулювання.
Серед пропозицій учасників “круглого столу” – перехід на виплату адресних дотацій перевізникам, проведення монетизації пільг, підвищення відповідальності водіїв і кондукторів за невиконання законодавства про пільгові перевезення населення, здійснення громадського контролю за перевізниками тощо. Водночас наголошувалося, що ця проблема є суспільно значимою і потребує термінового вирішення.
***
– Адресна дотація – це мрія перевізника, яка навряд чи найближчим часом збудеться, оскільки в Україні згідно із чинним законодавством – понад 40 пільгових категорій населення.
Що стосується перевезення учасників АТО, учасників бойових дій – питань немає. Усі водії й кондуктори письмово попереджені про безкоштовне перевезення інвалідів та учасників АТО й членів сімей загиблих учасників АТО без обмежень у кількості таких пасажирів, – зазначив полтавський перевізник, керівник ТОВ “Люкс-Полтава 2009” Владислав Чучко. – Контактний телефон диспетчера в салонах автобусів є, при надходженні скарг на кондукторів чи водіїв про порушення вони будуть покарані аж до звільнення.
Аналогічну думку висловив і перевізник із Кременчука Олег Кагал, автотранспорт якого теж без обмежень перевозить учасників АТО. Це підтвердили й присутні на засіданні кременчуцькі учасники АТО. П’ять працівників цього автотранспортного підприємства теж нині захищають Україну на її східних рубежах.
– Оскільки питання виплати субвенції за перевезення пільгових категорій громадян у 2016 році в державі своєчасно не було вирішено, кожен перевізник (власник маршруту) надав товариству з додатковою відповідальністю (ТДВ) “Полтаваавтотранс” лист, у якому зазначено, скільки пільгових квитків на один маршрут (рейс автобуса) може видати каса автостанції. Як правило, це від 1 до 3 квитків, – розповідає директор “Полтаваавтотрансу” Сергій Бутко. – Якщо продамо більше, значить, вартість квитка перевізнику муситимемо компенсувати ми. Перевізникам держава хоча б якісь гроші компенсує, а нам – жодної копійки компенсації. Тоді за рахунок чого нам утримувати автостанції? Тому іноді з пільгових квитків сплачується автостанційний збір, який складає від 6 до 10 відсотків вартості квитка. До речі, протягом 2015 року через мережу автостанцій ТДВ “Полтаваавтотранс” на приміські і міжміські маршрути загалом було продано майже 436,4 тисячі пільгових квитків на загальну суму близько 10,2 мільйона гривень.
* * *
Стосовно надання пільг для учасників АТО, за словами фахівців департаменту праці та соціального захисту населення ОДА, змін у законодавстві не відбулося, тож пільги не скасовані. Але й коштів у Держбюджеті на них не закладено. Тобто до врегулювання проблеми на державному рівні фінансування має відбуватися з місцевих бюджетів. З метою врегулювання цього питання Мінсоцполітики звернулося до Прем’єр-міністра України Арсенія Яценюка з проханням доручити Міністерству фінансів терміново підготувати зміни до Закону України “Про Державний бюджет України на 2016 рік” та передбачити відповідні видатки для фінансового забезпечення пільгового проїзду окремих категорій громадян.
* * *
Перевізник має можливість працювати, надавати послуги й заробляти гроші винятково завдяки тому, що захисники України відстояли для нього таку можливість на передовій, у зоні АТО. Зараз воюють інші, які також незабаром повернуться додому, віримо, що живими й здоровими. А може опинитися в окопі кожен із нас, у тім числі й той, хто сьогодні майже силоміць висаджує з автобуса учора демобілізованих солдатів. Наразі ж, схоже, від перевізників держава затребувала чергової волонтерської послуги – її й надають ті, в кого є совість.
* * *
Р.S. Минулої суботи, 23 січня, відбулася попереджувальна акція учасників АТО, афганців і чорнобильців щодо дотримання чинного законодавства в частині забезпечення безкоштовного перевезення пільгових категорій громадян. Понад дві години маніфестанти пікетували в’їзд і виїзд автобусів із центрального автовокзалу Полтави, а потім перекрили й рух транспорту на автомагістралі Київ–Харків. Тільки після перемовин із представниками влади та призначення дати зібрання для вирішення зазначеної проблеми громадські активісти призупинили акцію.
(Детальніше про це читайте в наступному номері “Зорі Полтавщини”).

Людмила ДАЦЕНКО
“Зоря Полтавщини”

Print Friendly, PDF & Email
Ви можете залишити коментар, або Трекбек з вашого сайту. Друкувати Друкувати

Залишити комментар

Ліміт часу вичерпаний. Будь-ласка, перезавантажте CAPTCHA.