Трудовий спір національного рівня

Перебої з виплатою заробітної плати тривають у дорожній галузі області близько трьох років. Із минулої зими ситуація ще більше загострилася. Нинішній, найстрашніший для усіх, рік – всі щиро бажають, щоб він швидше закінчився й забрав з собою проблеми, які породив, – перевершив усі песимістичні прогнози.
“У кожного – борги, кредити…”
– У листопаді ми отримали тільки тридцять відсотків заробленого за серпень, – говорить машиніст автонавантажувача Лубенської дорожньо-експлуатаційної дільниці Полтавського облавтодору, мешканець Пирятина Олександр Опанасенко.
Коли Пирятинський райавтодор був окремим підрозділом, він був головою профкому, профгрупи. Тож знайомий з проблемами трудящих.
– Свого часу, коли очолював профгрупу, листів десяток написав. Нам тоді по 3 місяці не виплачували зарплату. Ми вимоги висували, щоб нам виплатили зароблену зарплату і надали гарантії, що надалі не буде затримок, збирали підписи, хотіли оголошувати страйк, перекривати дороги, – розповідає Олександр Опанасенко. – Ходив на прийом до тодішнього керівництва області. Трохи допомагало, приходили відповіді з райдержадміністрації, що заява розглянута, вживаються заходи, нам виплачували за якийсь період. Були хоч якісь “подвижки”. А зараз уже 4 місяці заборгованість. При новій владі написав я в район, в РДА, відповіді взагалі не отримав.
– І як люди виживають?
– Хто як. Ми працюємо зараз по 3 дні на тиждень, заробітки невеликі. В усіх – борги по комунальних послугах, у багатьох кредити. І в мене машина взята в кредит, залишилося 5 тисяч виплатити, і не можу цього зробити. У дочки держіспити в Харкові, а ще їй скоро народжувати, а я, її батько, не можу їй нічого дати, підтримати матеріально. У держави на вибори гроші є, адміністрації всі отримують зарплати, а на нашу галузь, на роботяг – немає. Зате у нас на біржу людей відправляють, і навіть їм не дають розрахунку. Чотири місяці нам не платили, потім колеги, київські дорожники, ходили під Кабмін, то частину грошей знайшли, “кинули” людям. Робота зимою буде, бо треба чистити дороги, а як із зарплатою, з уже заробленими грошима – хто знає… Коли приходить газовик чи електрик “відрізати” за борги газ чи світло, його не хвилює те, що людині не платять зарплату. В одного робітника відключили світло за борг у 120 гривень. Отримав він частину зарплати – 200 гривень – і заплатив 120 боргу і ще 80 – за підключення. За що люди вмирали на Майдані й на Сході гинуть – щоб отакий “порядок” був, щоб така влада була? Ви віддайте людям зароблене! Крім того, долар росте, ціни ростуть, я якось підрахував, скільки всього міг купити, коли долар був по 8 гривень, і скільки зараз, коли вдвічі дорожчий. Хто компенсує? У суд подавати? Але ж нам тут ще працювати, тому чекаємо, поки виплатять зарплату. Важко так жити…
Причина – недофінансування?..
– Зарплата в нашій галузі справді вчасно не виплачується, розрив сягав чотирьох місяців, зараз скоротили до двох із половиною, – визнає директор ДП “Полтавський облавтодор” ВАТ ДАК “Автомобільні дороги України” Володимир Іщенко. – Причина – неритмічне фінансування дорожньої галузі. Основним замовником робіт, які виконує наш колектив, є Служба автомобільних доріг, 90 відсотків усього обсягу припадає на шляхи загальнодержавні й місцеві. Виникає проблема із затримкою фінансування обслуговування доріг. Наше підприємство не має обігових коштів, щоб працювати для інших замовників, а якщо дещо виконуємо, то обсяг незначний, на зарплату не набереться.
– Який вбачаєте вихід із ситуації?
– Налагодження нормального фінансування і розрахунків за виконані роботи. У зв’язку з ситуацією, яка склалася, був укладений колективний спір і винесений на всеукраїнський рівень, бо це проблема не лише Полтавської області. Наш трудовий колектив бере участь у цьому спорі, – говорить Володимир Іщенко.
Прецедент для захисту трудівників
Тож світло в кінці тунелю дорожники бачать тільки в участі у колективному спорі з центральним органом виконавчої влади. Це прецедент, якого ще не було. На жаль, інші засоби впливу на ситуацію вичерпані. 22 регіони приєдналися до колективного спору. А ініціатива пішла з нашої області.
Ще у березні, розповідає голова Полтавської обласної організації профспілки працівників автотранспорту і шляхового господарства України Микола Первак, він звернувся до керівника всеукраїнської галузевої профспілки Олега Хмарного з проханням провести термінове розширене засідання президії ЦК галузевого комітету профспілки, розглянути поточну ситуацію і першочергові завдання професійних спілок, зважаючи на критичний стан галузі. Тоді ж були направлені листи керівництву Федерації профспілок України і Кабінету Міністрів про те, що президія Полтавської обласної організації глибоко стурбована економічним станом дорожніх підприємств області. “Сума заборгованості бюджетних коштів за виконані на автодорогах роботи станом на 1.01.2014 року становить 30841 тисячу гривень. За січень-лютий – 5038,6 тисячі. У зв’язку з цим виникла заборгованість із виплати заробітної плати за січень-лютий у сумі 5207,9 тисячі гривень. Відповідно працівники не в змозі своєчасно сплачувати за комунальні послуги своїх осель, їх відключають від послуг газопостачання і електроенергії. Такий стан викликає соціальну напругу в трудових колективах, які працюють у режимі неповного робочого часу, і не зрозуміло, скільки так триватиме”, – писав він навесні у зверненнях.
Президія Полтавської обласної організації профспілки працівників автотранспорту та шляхового господарства у червні прийняла постанову, в якій констатувала, що протягом останніх років дорожники області доведені до банкрутства, більше трьох місяців не виплачується заробітна плата. Державою грубо порушені норми ст. 43 Конституції України, Закону України “Про оплату праці”. Через це організаціями Полтавського облавтодору не виконуються зобов’язання, передбачені колективним договором, в частині строків виплати заробітної плати.
Неодноразові звернення до галузевих вищих структур, органів влади з проханням вплинути на ситуацію і зняти соціальну напругу в трудових колективах до вирішення питання не призвели. Тому президія постановила: “…вступити в колективний трудовий спір на національному рівні з Кабінетом Міністрів України з метою вирішення питання погашення заборгованості з виплати заробітної плати працівникам філій ДП “Полтавський облавтодор”. Представляти інтереси найманих працівників Полтавщини делегували голову обласної організації профспілки Миколу Михайловича Первака.
Хто правий у колективному спорі?
Робота тривала все літо, адже, щоб вийти на національний рівень спору, треба пройти певні процедури, щоб усе було за законом. Приєдналися інші області. У вересні Президія ЦК профспілки автомобілістів і дорожників прийняла Постанову про виникнення колективного трудового спору (конфлікту) на національному рівні з Кабміном. Там констатовано, що Кабміну України направлене звернення з вимогами, затвердженими учасниками V пленуму ЦК профспілки, терміново погасити заборгованість із заробітної плати працівникам дорожньої галузі та забезпечити фінансування обсягів робіт у поточному році. За дорученням Кабміну ЦК профспілки отримав відповідь Міністерства інфраструктури України від 1.07.2014 р. Ця відповідь не вирішила питань, викладених у вимогах і затверджених виборним профспілковим органом.
“За цей час ситуація погіршилася, – йдеться у постанові. – Працівники дорожніх організацій не отримали заробітну плату за квітень–серпень цього року. Тільки на підприємствах у сфері управління Укравтодору заборгованість із виплати зарплати, податків та обов’язкових платежів складає більше 200 мільйонів гривень. Кабінетом Міністрів України грубо порушені норми статті 43 Конституції України, Закону України “Про оплату праці”. Працівники доведені до відчаю через відсутність коштів на життя, їм відключають газ і електроенергію, штрафують керівників за несвоєчасну оплату податків.
Кабінетом Міністрів України грубо порушується стаття 2 підпункти 2 та 3 ЗУ “Про Кабінет Міністрів”. Бездіяльність щодо розвитку дорожньої інфраструктури, забезпечення трудових колективів обсягами робіт ведуть до занепаду дорожньої галузі. Руйнування доріг досягло безпрецедентних масштабів. Через відсутність фінансування у поточному році не розпочато ремонтно-будівельні роботи. Вперше за останні десять років не ліквідовано аварійну ямковість за наслідками зими 2013–2014 років. Дорожні підприємства як державної, так і приватної форми власності практично позбавлені власних обігових коштів, не мають ресурсів на закупівлю пального та матеріалів. Галузева угода, яка укладена між Профспілкою та Державним агентством автомобільних доріг України, колективні договори не виконуються в частині оплати праці не з вини керівників Укравтодору, а з вини керівників Кабінету Міністрів України… Відсутність проведення державою розрахунків за борговими зобов’язаннями веде до їх банкрутства, зубожіння 150 тисяч дорожніх робітників і членів їхніх сімей”. Тому постановлено профспілці працівників автотранспорту та шляхового господарства вступити в колективний трудовий спір на національному рівні з Кабміном. До складу трудового арбітражу увійшов і Микола Михайлович Первак – голова Полтавського обкому галузевої профспілки.
29 жовтня Микола Первак констатував, що Кабмін ухиляється від участі у примирній процедурі вирішення колективного спору.
“Незважаючи на неодноразові звернення від імені трудових колективів, членів профспілки до найвищого керівництва держави, керівників відомств галузі (листи, телеграми), результатів немає, одні відписки. Їх зовсім не турбує стан сімей дорожників на грані виживання”, – говорить профспілковий лідер. І додає, що настав час відстоювати права трудящих у Конституційному і законодавчому форматах.
Тож виходить, що держава штрафує дорожників за свою ж провину – графіки і плани виконання робіт вимагаються, а гроші на це не надходять. Без зарплати залишилися працівники галузі. Є цілі сім’ї, яким зовсім немає звідки взяти гроші.
– Цієї осені вперше за 43 роки, які я працюю в цій сфері, ми не збирали людей на урочистості з нагоди професійного свята – Дня автомобіліста і дорожника, – додає голова обласної галузевої профспілки Микола Первак. – Борги по зарплаті не виплатили навіть до цього дня. Продовжуємо боротися, щоб хоча б на новорічні свята люди отримали зароблене…

Ганна ЯЛОВЕГІНА
“Зоря Полтавщини”

Print Friendly, PDF & Email
Ви можете залишити коментар, або Трекбек з вашого сайту. Друкувати Друкувати

Залишити комментар

Ліміт часу вичерпаний. Будь-ласка, перезавантажте CAPTCHA.