Закон грядущий нам готує…

Зрештою, законопроект “Про ринок земель” прийнятий Верховною Радою у першому читанні.

Про основоположні норми законопроекту “Про ринок земель” ми попросили розповісти заступника начальника головного управління Держкомзему в Полтавській області Олександра Шила та начальника відділу ринку й оцінки земель зазначеного управління Юрія Микитенка.

– Законопроектом “Про ринок земель” передбачено, що набувачами (покупцями. – Авт.) земельних ділянок сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва за цивільно-правовими угодами мають бути лише громадяни України, фермерські господарства, держава, в особі Державного агентства земельних ресурсів України, й територіальні громади, в особі відповідних органів місцевого самоврядування. Таким чином, виключається участь іноземного капіталу в придбанні земель сільськогосподарського призначення.

• Встановлено граничний розмір земель для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, у приватній власності однієї особи в цілому по Україні він не може перевищувати 2100 гектарів.

• Врегульовано питання щодо обмеження можливості зміни цільового призначення земельних ділянок протягом 10 років після їх придбання.

• Передбачаються системні заходи щодо запобігання тіньовим оборудкам із земельними ділянками, а саме: встановлюється обмеження щодо придбання земель пов’язаними особами, що додатково забезпечить попередження надмірної концентрації земель в одних руках, передбачається, що покупець ділянки буде зобов’язаний подавати декларацію про свою непов’язаність із суб’єктами господарювання, які вже володіють землями сільськогосподарського призначення, у разі придбання земель вартістю понад 150 тисяч гривень (25–30 га) покупець буде зобов’язаний декларувати джерела відповідних доходів.

 Прийняття Закону “Про ринок земель” дозволить сформувати надійний механізм для забезпечення реалізації конституційних прав на землю державою, територіальними громадами та громадянами. Запровадження повноцінного ринку земель в Україні та включення в економічний обіг сільськогосподарських земель має вирішити значний комплекс питань: від структуризації суб’єктів господарської діяльності, консолідації земель до підвищення мотивації аграрної праці. А запровадження повноцінного ринку земель сільськогосподарського призначення та його ефективного державного регулювання в Україні дозволить забезпечити реалізацію цілої низки важливих на сьогодні проблем і, зокрема, повноцінну реалізацію права приватної власності та інших прав на земельні ділянки сільськогосподарського призначення усіма суб’єктами земельних відносин, створення сприятливого ринкового середовища, що забезпечує постійний перехід речових прав на нерухоме майно до найбільш ефективних власників, кардинальне підвищення інвестиційної привабливості сільського господарства, оптимізацію використання земель сільськогосподарського призначення та встановлення об’єктивної ринкової вартості земельних ділянок сільськогосподарського призначення у процесі їх економічного обороту, збереження та створення робочих місць у сільській місцевості. Адже, як показує світовий досвід, регулювати ринок земель набагато ефективніше, аніж заганяти його “в тінь”.

Закон України “Про державний земельний кадастр” вже прийнято. У переважній частині положень він набере чинності з 1 січня 2012 року. Також необхідно буде прийняти низку інших законів та внести деякі зміни до вже прийнятих. А ще – необхідно створити Державний земельний (іпотечний) банк, який буде ефективним оператором на ринку земель у частині забезпечення прозорого й захищеного економічного обігу земель за об’єктивними ринковими цінами та створить необхідні умови для довгострокового кредитування селян під заставу земельних ділянок за помірними кредитами й забезпечить іпотечне рефінансування в частині залучення додаткових кредитних ресурсів шляхом емісії іпотечних цінних паперів.

Законом необхідно передбачити поетапність (два етапи) запровадження ринку сільськогосподарських земель, що дасть змогу на першому етапі (3–5 років) створити мотивацію приватній ініціативі господарств населення, тобто надати можливість викупу фізичним особам – громадянам України земельних часток (паїв) та земель державної власності граничною площею 100 га. Це сформує первинний ринок сільськогосподарських земель, визначить тенденції його розвитку, створить базу для прогнозування формування ринку, певною мірою стабілізує ціни на них, визначить відповідну державну регуляторну політику. Другий (заключний) етап відкриє шлях організації високотоварних господарств через продаж земель фізичним особам (громадянам України) граничною, науково-обгрунтованою площею для відповідних адміністративно-територіальних одиниць у межах 500–2500 га.

Р.S. Оскільки питання остаточного введення в економічний обіг земель сільськогосподарського призначення стосується переважної більшості мешканців області, запрошуємо читачів “Зорі Полтавщини” взяти участь у обговоренні законопроекту “Про ринок земель” та висловити своє бачення з цього приводу на сторінках нашого часопису.

Print Friendly, PDF & Email
Ви можете залишити коментар, або Трекбек з вашого сайту. Друкувати Друкувати

Залишити комментар

Ліміт часу вичерпаний. Будь-ласка, перезавантажте CAPTCHA.