Міжнародне співробітництво

– Володимире Олександровичу, з колегами із яких країн українські освітяни зустрілися на форумі?
– Учасниками форуму були представники 78 країн, 38 міністрів освіти, керівники провідних вищих навчальних закладів із різних держав та представники відомих ІТ-компаній – CISCO, Іntel, Microsoft, НР та інших. Були, зокрема, представники України, Австралії, Канади, США, Китаю, Єгипту, Фінляндії, Франції, Італії, Нової Зеландії, Саудівської Аравії, Польщі, Казахстану, Вірменії, Туреччини, Чилі, Німеччини, Латвії та інших країн.
Хто представляв Україну?
– До складу офіційної української делегації на чолі з міністром освіти і науки, молоді та спорту України Дмитром Табачником входили: директор Інституту інноваційних технологій і змісту освіти Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України Олександр Удод, ректори провідних вищих навчальних закладів: Національного університету “Львівська політехніка” Юрій Бобало, Чернігівського державного технологічного університету Сергій Шкарлет, Полтавського національного технічного університету імені Юрія Кондратюка Володимир Онищенко.
– Запрошення на таке поважне зібрання говорить про авторитет і престиж нашого технічного університету…
– Так, і це дуже приємно. В Україні майже 900 вищих навчальних закладів, із них близько 300 мають ІІІ–ІV рівні акредитації. І лише троє ректорів взяли участь в освітньому форумі. Для нашого регіону це престижно – мати представлення на світовому рівні. Тим більше, наш університет має досвід міжнародного співробітництва. Ми беремо участь
у проекті “Темпус”, що передбачає підготовку спеціалістів і викладачів для забезпечення безпеки критичних галузей економіки (атомна енергетика, транспорт, телекомунікації), створення умов для спільної підготовки фахівців у галузі комп’ютерної інженерії з видачею подвійних дипломів університетів України і Європейського Союзу, перш за все – Великої Британії. Також ми співпрацюємо з британською фірмою “Delcam”, яка передала нам у минулому році програмне забезпечення. Ми його презентували і використовуємо для навчання на спеціальностях машинобудівного профілю.
– Які теми, проблеми обговорювалися на форумі, яка роль відводилася нашим представникам?
– Всесвітній форум освіти проходив у Центрі Конференцій Королеви Єлизавети II. Велика увага приділялася інформатизації навчального процесу в школах, обговорювали, яким чином уряди різних країн розв’язують це питання. Наша делегація розпочала свою роботу з переговорів із провідними світовими компаніями, які спеціалізуються у сфері інформаційних технологій, розробки та інтеграції найсучасніших освітніх систем. Зокрема, Дмитро Володимирович Табачник провів робочі консультації з керівництвом корпорації Intel (США). Для реалізації ініціативи Президента України Віктора Януковича щодо реформування національної системи освіти, зокрема програм “Один учень – один комп’ютер”, “100 відсотків” (інформатизації системи середньої освіти), ми вивчали можливість запозичення світового досвіду для українських освітніх проектів.
– Тож вітчизняним освітянам було що сказати?
– Звичайно. Міністр освіти і науки, молоді та спорту України Дмитро Табачник, виступаючи на Всесвітньому форумі, зупинився на реформах освіти, підкресливши, що вони для нас дуже важливі. Держава сподівається модернізувати свою систему освіти відповідно до вимог інформаційного суспільства. Президент України Віктор Янукович проголосив 2012-й Роком освіти та інформаційного суспільства. Ми розширюємо спільні проекти з телекомунікаційними провайдерами, щоб забезпечити школи високошвидкісним Інтернетом. Дмитро Табачник наголосив: ми плануємо розпочати нові національні проекти і започаткувати в майбутньому такі ініціативи, як розвиток обов’язкової освіти при розширенні освітньої інфраструктури, щоб дійти до всіх родин. Наприклад, це національна президентська програма “Ноутбук для дітей-сиріт”, також наша програма “Відкритий світ”, що включена до українських національних пріоритетів, надає 1,5 мільйона ноутбуків із 4G-з’єднанням для навчання і спілкування. Інклюзивна освіта і захист людей із особливими потребами є нагальним питанням для України у світлі її майбутнього президентства у Раді Європи.
– Які ще зустрічі й спілкування відбувалися під час форуму?
– Наша делегація на чолі з міністром зустрілася з представниками корпорації Microsoft – Генеральним директором державних програм корпорації пані Лорен Вудман та іншими. Обговорювалися питання щодо навчання за новими програмними продуктами вчителів середніх шкіл, співпраці зі світовими виробниками програмного та апаратного забезпечення, технологій і методик для інклюзивної освіти, а також подальших планів заходів у рамках спільного Меморандуму. Ще в 2003 році було підписано Меморандум про взаєморозуміння між МОН України та представництвом компанії Microsoft в Україні. В 2008-му дію документа було продовжено до 2013 року. Ключовим для нас є те, що досягнута домовленість із представництвом Microsoft про допомогу на пільгових умовах у впровадженні ліцензованого програмного забезпечення для навчання в школах і вищих навчальних закладах України.
– Наочно нові сучасні засоби навчання побачили?
– Так, побувавши на виставці новітніх освітніх технологій “BETT-2011”, яка проходила у виставковому комплексі “Olympia”. Там були представлені інноваційні інтерактивні методики, що передбачають навчання дітей у формі гри. Ми побачили найсучасніші інтерактивні дошки, плазмені 3-D-панелі великих розмірів та можливостей, новітнє ліцензоване програмне забезпечення, найсучасніші комп’ютери та ноутбуки, різноманітні електронні пристрої та багато інших інноваційних розробок. Найбільше зацікавив стенд Кембриджського університету – там демонструвалися екзаменаційні тести з англійської мови, історії, математики, фізики та інших предметів. Ці тести відрізняються від тих, які є традиційними в Україні.
– У чому відмінності?
– Нашого міністра зацікавили тести з історії, він сам відповідав на тренувальний тест. Там описується, наприклад, історична подія, і треба дати відповідь не “так” чи “ні”, або обрати правильну відповідь, а обгрунтовано відповісти, яку роль відіграла ця подія в розвитку Англії, які її наслідки. Тобто тест оцінює рівень інтелекту. Думаю, згодом будуть зміни і в українських тестах для складання іспитів. Уже є доручення міністра опрацювати кембриджські технології, це буде узагальнено на рівні міністерства і, мабуть, внесені пропозиції щодо удосконалення тестових технологій при вступі до наших ВНЗ. У Кембриджі тести з предметів доступні. Вони не є, як зазначив міністр, чимось секретним, не запаковуються в пакети з кількома ступенями захисту, їх не охороняють. Цих тестів існує більше ста тисяч варіантів. Якщо абітурієнти їх запам’ятають, то це якраз ті студенти, які потрібні в університетах. Розробити стільки тестових завдань – дуже велика робота. Потрібно над цим працювати.
 – Англійські університети Ви побачили?
– Ми відвідали Оксфорд – місто-університет – і були приємно вражені організацією навчального процесу в ньому. Оксфорд – це мережа наукових установ, до якої входить 38 структурних підрозділів (коледжів), де живуть і опановують науки більше 20 тисяч студентів. Навчання в основному полягає в самостійному вивченні тих чи інших дисциплін. У відповідності до встановленого графіку магістр-дослідник має змогу спілкуватися зі своїм професором (тьютором) і обговорювати результати власних наукових досліджень. Зустріли ми і молодих людей із України, які вибороли грант на навчання в цьому університеті. Оплата в ньому становить 9 тисяч фунтів на рік, але за власні кошти там мало хто навчається, в основному – за кошти грантів. У Оксфорді навчається 58 відсотків майбутніх бакалаврів, 18 відсотків магістрів та 24 відсотки докторантів і магістрів, які пи
шуть дипломи через дослідження. Наша делегація зустрілася з керівництвом університету. Нам розповіли про особливості навчання, основні результати діяльності, показали унікальну бібліотеку, ознайомили з можливостями навчання українських студентів у Оксфорді. Головне – ставити собі мету, вміти самостійно працювати, добре вивчати іноземні мови, і молода людина може вступити в будь-який університет світу.
– Підсумовуючи розмову, охарактеризуйте результати поїздки.
– Участь української делегації у Всесвітньому форумі освіти-2011 надала можливість її учасникам обговорити проблеми в галузі освіти на всіх її рівнях, обмінятися досвідом і створити основу для подальшої співпраці та розвитку освіти. Як зазначив міністр Дмитро Табачник, цей зарубіжний досвід допоможе в реалізації нових національних проектів та ініціатив у освітньому секторі. Тож нині головне завдання, на нашу думку, – підвищення рівня якості освіти, інформатизація й комп’ютеризація навчального процесу відповідно до вимог сучасного інформаційного суспільства.
Особливо приємно зазначити, що саме на виклики часу три роки тому за рішенням Вченої ради нашого університету було створено новий факультет – інформаційних та телекомунікаційних технологій і систем. Тепер студенти ПолтНТУ мають можливість навчатися за сучасними, актуальними на сьогоднішній день, спеціальностями: комп’ютерні науки, комп’ютерна інженерія, телекомунікації, інформатика.
За результатами відрядження ми маємо чимало ідей і планів, у тому числі й щодо подальшого активного впровадження найновітніших інформаційних технологій та ліцензованого програмного продукту в навчальному процесі університету, це дасть змогу ще більше зміцнити позиції Полтавського національного технічного університету імені Юрія Кондратюка як лідера інноваційної освіти в регіоні й Україні.

Ганна ЯЛОВЕГІНА
“Зоря Полтавщини”
Print Friendly, PDF & Email
Ви можете залишити коментар, або Трекбек з вашого сайту. Друкувати Друкувати

Залишити комментар

Ліміт часу вичерпаний. Будь-ласка, перезавантажте CAPTCHA.