Купівля з дефектом

Бренд магазину від браку не рятує
В одному з полтавських магазинів жінка купила пральну машину, яка виявилася зіпсованою. Звісно, покупець хотіла обміняти товар, але власник змінив вид діяльності й вже не займався торгівлею побутової техніки. Споживачка звернулася за допомогою в Полтавське обласне управління у справах захисту прав споживачів. Разом із працівником управління зв'язалася з підприємцем. Але він, посилаючись на те, що магазину в нього немає, запропонував виплатити кошти за товар. У зв'язку з інфляцією пральні машини подорожчали. Купити нову за ті гроші, що погоджувався повернути підприємець, жінка вже не могла, тож наполягала на сумі з урахуванням інфляційної складової. Та згоди продавець і покупець не дійшли.
 Споживачка написала листа до нас в редакцію. Через півроку клопіткої біганини та зіпсованих нервів вона отримала від колишнього власника колишнього магазину гроші. Але рівно стільки, скільки коштувала пральна машина на момент продажу.
Інша схожа ситуація. Наприкінці весни молоде подружжя вирішило купити принтер у магазині оптової торгівлі у Полтаві. Коли вдома під'єднали пристрій до комп'ютера, дотримуючись інструкцій, зрозуміли, що придбали зіпсований товар. Принтер не міг роздрукувати жодної сторінки, бо були браковані картриджі. Через кілька днів обурені покупці прийшли до магазину, але нічого, окрім відшліфованої фрази “Зверніться до сервісного центру”, не почули.
У сервісному центрі повідомили, що поломка сталася не з провини споживача, і відремонтували принтер безкоштовно. Виникають питання: скільки працюватиме такий пристрій, якщо вже у перший день зламався? І чому потрібно ремонтувати зовсім нову річ?
Кореспондент “Зорі Полтавщини” зв'язався з магазином оптової торгівлі, в якому продали неякісний товар. Це гарантійний випадок, наголосили працівники магазину під час телефонної розмови. Вони також зауважили, що споживачі встигли скористатися принтером, адже якщо покупець відкрив коробку з товаром – значить, уже ним скористався. (Можливо, продавці знають спосіб, як перевірити, чи відповідає вміст коробки заявленій якості, не відкриваючи її?). Крім того, працівники відділу гарантій та якості запевнили, що при покупці пропонували перевірити товар ще в магазині, але споживачі… відмовилися. За словами ж покупця, ніхто нічого їм не пропонував.
До речі, ці люди не вперше потрапляють у таку ситуацію: у цьому ж магазині вони купили несправний цифровий фотоапарат, але тоді їм пощастило більше – змогли його повернути.
На захисті інтересів
споживачів
Функції державного нагляду за додержанням стандартів, норм і правил при виробленні, зберіганні та оптовій реалізації продукції в Полтавській області державою покладено на ДП “Полтавастандартметрологія”.
– Зі скаргами звертаються дуже часто, – говорить заступник генерального директора державного підприємства “Полтавастандартметрологія” Володимир Лукомський. – Тільки за цей рік зафіксували 15 звернень юридичних та фізичних осіб на адресу оптових магазинів щодо реалізації неякісного товару. При виявленні невідповідної продукції ДП “Полтавастандартметрологія” забороняє її реалізовувати, а також накладає на власників адміністративні та фінансові стягнення у розмірі від 25 до 100 відсотків у залежності від обсягу недоброякісної реалізованої продукції.
Причина того, що неякісна продукція заполонила полиці магазинів, коріниться у недобросовісності виробників і продавців, яких нині, на жаль, немало, переконані спеціалісти. Згідно з Законом України “Про основні засади державного нагляду” органи державного нагляду зобов'язані за десять днів повідомити власника про перевірку. За цей час продавці встигають прибрати неякісний товар з полиць. А виробники в день перевірок терміново йдуть у “відпустки”. І все ж “ловиться на гарячому” чимало. У червні цього року державні інспектори “Полтавастандартметрології” та Кременчуцької філії перевірили у нашій області 15 суб'єктів господарської діяльності. Порушення виявлено на 11 (це становить 73,3%). Товар на суму майже 900 тис. грн не відповідав вимогам стандартів.
Довіряй, але перевіряй
Попри всі намагання контролюючих органів навести порядок у сферах виробництва і торгівлі навряд чи з полиць магазинів швидко зникне неякісний товар. А відтак кожному з нас корисно знати, як можна захистити свої права у стосунках із виробниками і продавцями, якщо ми стали власниками неякісної продукції.
Щоб покупець не був шокований дефектом щойно придбаної речі, варто ще у магазині ознайомитися з інформацією про товар та інструкцією щодо його використання. Особливо уважно слід читати маркування. Якщо на упаковці немає адреси виробника, то дуже ймовірно, що ви тримаєте у руках підробку. З відсутності тексту українською мовою можна зрозуміти, що товар не сертифікований або контрабандний. Згідно з чинним законодавством інформація про товар обов'язково повинна бути надана державною мовою. Якщо ж сумнівів у сертифікованому виробництві немає і рішення про придбання прийняте, залишається перевірити товар у дії безпосередньо у магазині. Таке право споживачам надає Закон “Про захист прав споживачів”.
Та все ж бувають випадки, коли інформація про продукт цілком відповідає законодавчим нормам, а товар виявляється бракованим.
Раніше при виявленні будь-якого недоліку або фальсифікації товару споживачеві пропонували на вибір такі варіанти вирішення проблеми: 1) повернути товар і одержати гроші; 2) безкоштовно відремонтувати; 3) через недолік зменшити ціну товару; 4) замінити товар на аналогічний належної якості або інший з доплатою. З прийняттям у 2006 році нового Закону “Про захист прав споживачів” права споживача дещо урізано. Тепер покупець має право на: 1) відшкодування вартості ремонту; 2) зменшення ціни неякісного товару; 3) безкоштовне усунення недоліку протягом чотирнадцяти днів.
Якщо недоліки товару не усунуто, покупець може звернутися до магазину з письмовим проханням про експертизу за рахунок коштів виробника. Коли ж і тут споживач піймає облизня, варто звернутися у державні інстанції, покликані захищати права споживача.
– Багато споживачів звертаються до різних інстанцій зі скаргами та заявами, не маючи жодних документальних підтверджень порушення їхніх прав. А без фактів, як відомо, і діло спускають на гальмах. Тому при покупці будь-якого товару потрібно брати чек та інші документи, що підтверджують купівлю товару, а саме: висновки сервісних центрів, акти експертиз, письмові відмови продавців, свою заяву чи скаргу, а також відповідь власника магазину або виробника. Це обов'язкові докази, з якими споживач потім може звернутися до виробника або на підприємство, яке реалізувало цю продукцію, – говорить Володимир Лукомський.
До речі, нещодавно з'явилася постанова Кабміну про мораторій на планові й позапланові перевірки до кінця 2010 року. До “Полтавастандартметрології” почали надходити численні звернення мешканців міста щодо того, як же тепер контролюватимуть якість та безпечність продукції. Ця постанова справді є. Але серед іншого в ній зазначено: “…тимчасово призупинити проведення планових та позапланових перевірок суб'єктів господарювання, крім перевірок суб'єктів господарювання, що відповідно до затверджених Кабінетом Міністрів України критеріїв оцінки ступеня ризику від провадження господарської діяльності віднесені до суб'єктів господарювання з високим ступенем ризику…”. Фахівці регіональних центрів стандартизації, метрології та сертифікації, а також захисту прав споживачів Держспоживстандарту України запевняють, що будуть стояти “живим бар'єром” на шляху надходження на споживчий ринок неякісних, фальсифікованих, контрабандних та небезпечних для здоров'я товарів, а недобросовісним виробникам не вдасться уникнути перевірок, прикриваючись вищезгаданою постановою.
Ошуканим споживачам можна звертатися до:
управлі
ння у справах захисту прав споживачів: м. Полтава, вул. Пушкіна, 16 (тел.: 56-56-34);
ДП “Полтавський центр з проблем захисту прав споживачів”:
м. Полтава, вул. Новий Базар, 2 (тел.: 7-17-74);
ДП “Полтавастандартметрологія”: м. Полтава, вул. Г. Духова, 16 (тел.: 50-82-75), та вул. Вузька, 6 (тел.: 67-98-05).
“Зоря Полтавщини”. 1 стор., 4 серпня
Print Friendly, PDF & Email
Ви можете залишити коментар, або Трекбек з вашого сайту. Друкувати Друкувати

Залишити комментар

Ліміт часу вичерпаний. Будь-ласка, перезавантажте CAPTCHA.