- Зоря Полтавщини. Громадсько-політична газета - http://www.old.zorya.poltava.ua -

Роман ЧЕРНЯК: “Автомобілебудування – це справа кожного”

Попри надзвичайно складні умови, в яких перебуває вітчизняна промисловість через неоголошену війну на сході країни й відсутність реальної підтримки вітчизняного виробництва на державному рівні, ПАТ “АвтоКрАЗ” – єдиний в Україні виробник вантажних автомобілів – продовжує втримувати лідерські позиції й закріплюватися у своєму сегменті світового авторинку. Тож не випадково генеральний директор ПАТ “АвтоКрАЗ” Роман ЧЕРНЯК став лауреатом загальнонаціональної програми “Людина року-2016” у номінації “Промисловець року”.
Наша розмова із керівником одного із флагманів вітчизняного машинобудування, чий бренд є символом промислової України, – про виробничі досягнення, найближчі плани розвитку “АвтоКрАЗу” і загалом українського автомобілебудування.

– Романе Євгеновичу, “АвтоКрАЗ” створює військові автомобілі, техніку для комунального господарства, видобувної галузі тощо. Який напрямок для очолюваного Вами підприємства є пріоритетним?
– Автомобілебудування – це справа кожного, адже машини потрібні й для перевезення зерна чи видобутої руди, прибирання сміття, порятунку поранених… Тож розвиток цієї галузі в Україні повинен стати одним із пріоритетів вітчизняної промисловості. І наша галузь, незважаючи на економічні труднощі, не стоїть на місці, триває перманентний пошук цікавих і вигідних технічних рішень, здешевлення виробництва. У цьому контексті “АвтоКрАЗ” – і справді одна із найбільш потужних та інноваційних українських корпорацій. Ми маємо повний технологічний цикл виробництва, тобто самі розробляємо нові автомобілі, збираємо дослідні зразки, випробовуємо їх, налагоджуємо серійний випуск і реалізуємо.
Навколо “АвтоКрАЗу” гуртується багато суміжних підприємств, науково-дослідних інститутів, із якими ми постійно співпрацюємо, розробляючи концепції автомобільних новинок. Так, серед наших постійних партнерів – Кременчуцький національний університет імені Михайла Остроградського, Полтавський національний технічний університет імені Юрія Кондратюка, Полтавська державна аграрна академія, а також Національна академія аграрних наук, інститут електрозварювання імені Євгена Патона, Національний університет оборони України. Результатом співпраці з цими й іншими науковими установами стало створення нових актуальних зразків техніки. Ми тісно співпрацюємо із аграріями, залізничниками, військовими, розробляючи для них спеціалізовану якісну продукцію. Серед наших останніх розробок – середньотоннажні двовісні вантажівки КрАЗ-5401 та КрАЗ-4501, максимально адаптовані під різні спецнадбудови, самоскид КрАЗ-7133С4 (8х4), броньований автомобіль КрАЗ-Халк, КрАЗ-Спартан із безпілотним керуванням та інші.
Без перебільшення можна сказати, що кожна із нових моделей “КрАЗу” – чи то військовий броньовик, шасі, чи то самоскид – це подія не лише для нашого підприємства, вона має суспільний резонанс.
– Які найсуттєвіші технічні новації ПАТ “АвтоКрАЗ” реалізувало протягом останніх років?
– Коли у 2014-му на сході України розпочалися військові дії, наше підприємство змогло оперативно запропонувати широку лінійку надзвичайно актуальної військової техніки – малу та важку бронетехніку, автомобілі-евакуатори, спецмайстерні, вахтовки для перевезення особового складу, розміновувачі, патрульні машини, і цей перелік постійно оновлюється. Такого асортименту військової продукції та тих обсягів робіт, які виконав автозавод, більше ніхто в Україні осилити не зміг. А нам це вдалося! Техніка, запропонована “АвтоКрАЗом” Українській армії, – вітчизняного виробництва, надійна, немає проблем з її обслуговуванням і ремонтом.
Окрім того, на нашому підприємстві була розроблена лінійка нових серійних автомобілів із колісними формулами 8х8, 4х2 вантажопідйомністю 15, 12, 9, 8, 5 тонн, наразі розробляється варіант трьохтонної вантажівки. Створення кожної моделі – результат наукових пошуків, випробувань, кропіткої роботи наших інженерів, техніків, конструкторів, і він досягається дуже непросто. З одного боку, необхідно забезпечити людей стабільною роботою й гідною заробітною платою, з іншого – ми повинні випускати якісні конкурентоздатні автомобілі із нижчою, ніж на ринку, собівартістю.
– Окремі політики стверджували, буцімто без російського ринку українське машинобудування приречене. Але підприємство “АвтоКрАЗ” продовжує успішно працювати і без нього…
– Головна проблема вітчизняної машинобудівної галузі – не втрата російського ринку, а світова криза. Саме вона спричинила суттєве падіння попиту на автомобільну продукцію, причому не тільки в Росії, а й у інших країнах. Звичайно, із закриттям не надто вибагливого, але об’ємного ринку Росії показники експорту нашої продукції знизилися, але це не стало трагедією для підприємства, адже ми зуміли вчасно переорієнтуватися на ринки інших стратегічно важливих зовнішніх партнерів.
– “АвтоКрАЗ” – виробник, левова частка продукції якого експортується майже у 80 країн світу. Чому закордонні клієнти обирають український бренд? Навіть більше того – інтерес до техніки, створеної на підприємстві “АвтоКрАЗ”, дедалі зростає.
– Конкуренція на зовнішніх ринках надзвичайно жорстка. Нам доводиться боротися за потенційного споживача із всесвітньо відомими автомобільними брендами. Але техніка “КрАЗ” добре відома в світі й користується популярністю, бо наша машина конструктивно розроблена так, що кращої за прохідністю та експлуатаційними якостями серед аналогів немає. До того ж вона проста в обслуговуванні, не нашпигована автоматикою, що в складних дорожніх і кліматичних умовах часто виходить із ладу. Окрім того, співвідношення “ціна – якість” нашої техніки – одне із найоптимальніших. Іншими словами, доволі складно сьогодні знайти потужний автомобіль із широкими технічними можливостями і придбати його недорого. Продукція ПАТ “АвтоКрАЗ” відповідає усім вимогам, що висуває сьогодні ринок та вибагливий споживач.
До того ж зростання попиту на нашу продукцію – це результат якісної роботи маркетингової служби підприємства. Створювати автомобілі й реалізовувати їх в умовах неоголошеної війни, яка триває на сході України і виснажує економіку, дефіциту обігових коштів у підприємств, зацікавлених у нашій продукції, недосконалості вітчизняного законодавства – це справжнє мистецтво.
– Який саме вектор зовнішніх торгових відносин є для “АвтоКрАЗу” нині пріоритетним?
– Географія наших торгових стосунків доволі широка, й кожен із партнерів є для нас стратегічно важливим. Так, на сьогоднішній день ми тісно співпрацюємо з багатьма країнами Африки і Близького Сходу, розвиваємо партнерські відносини із Лаосом, Таїландом, М’янмою, Афганістаном, Об’єднаними Арабськими Еміратами. Ми готові продавати наші автомобілі в будь-яку країну світу, адже їхня якість відповідає світовим стандартам, вони надійні й недорогі у порівнянні із технікою інших світових брендів.
– “АвтоКрАЗ” – соціально орієнтоване підприємство. Це викликано необхідністю подальшого економічного розвитку чи данина традиції?
– У нинішній непростий час кожен працівник прагне стабільності – якщо її не буде, ми не зможемо втримати його. Ті, хто не бачить перспективи в своїй роботі, – вже в Польщі або Прибалтиці на заробітках. “АвтоКрАЗ” – підприємство із більш ніж піввіковою історією. До нас приходить молодь, щоб переймати досвід у своїх батьків – так народжуються виробничі династії, це – і є перспектива, і є майбутнє. Людям на нашому підприємстві імпонує можливість займатися улюбленою справою й стабільно отримувати заробітну плату, соціальні гарантії у вигляді офіційного працевлаштування, пенсійних відрахувань, оплати лікарняних тощо. Права працівників нашого підприємства додатково захищаються колективним договором, що укладається один раз на п’ять років між адміністрацією підприємства і профспілковою організацією. У нинішніх непростих умовах ми намагаємося зробити все, щоб кожен член нашого великого колективу – а це загалом близько 7 тисяч чоловік разом із працівниками підприємств групи “КрАЗ” – почувався соціально захищеним. До державних соцгарантій ми додаємо свої. Серед них зокрема матеріальне заохочення молодих спеціалістів у перший рік роботи, відшкодування харчування у заводських їдальнях, премії і корпоративні відзнаки до Дня машинобудівника тощо.
– Цієї зими Кременчук відвідав Прем’єр-міністр України Володимир Гройсман. Перебуваючи на “АвтоКрАЗі”, він пообіцяв всебічну підтримку вітчизняному машинобудуванню. Що очікує автобудівну галузь, і зокрема підприємство “АвтоКрАЗ”, у контексті цієї робочої поїздки керівника уряду й перемовин, які ведете Ви й народний депутат України Костянтин Жеваго на рівні Кабінету Міністрів?
– Результатом відвідання Прем’єр-міністром України нашого підприємства стала кардинальна зміна ставлення до нас, машинобудівників. Глава Уряду переконався –  автобудівна галузь в Україні жива. Його надзвичайно вразило, що дуже високий відсоток комплектуючих до вантажівок й іншої техніки, яка сходить із нашого заводського конвеєра, вітчизняного виробництва.
Співпраця з урядом розширюється – відбувається багато робочих засідань за участю представників потужних машинобудівних підприємств, урядовців. На таких зустрічах ведеться відкритий діалог влади і промисловців, спрямований на захист вітчизняного виробника. На жаль, поки що він не втілився у конкретні замовлення, але анонсовані обсяги фінансування вже частково підтверджені, тож сподіваємося на реальну державну підтримку.
– Участь “АвтоКрАЗу” в Міжнародній виставці озброєння і бойової техніки в Абу-Дабі, що відбулася в лютому, була продуктивною щодо укладання нових торгових домовленостей?
– Такі заходи мають переважно презентаційний характер. Зокрема на виставці в Абу-Дабі були присутні споживачі військової продукції з усього світу. Ми мали можливість презентувати свою військову техніку, попередньо обговорили варіанти співпраці з нашими традиційними партнерами, новими потенційними покупцями, а також встановили інші контакти.
– Романе Євгеновичу, на Ваш погляд, коли завершиться період стагнації в українській промисловості й чи є у вітчизняного автомобілебудування резерви для розвитку?
– Українські спеціалісти відзначаються надзвичайно високим рівнем професійної підготовки, нам вдалося зберегти доволі сильний технологічний потенціал. Але вітчизняна промисловість, зокрема автомобілебудівна галузь, знаходиться в очікуванні політичних, економічних і законодавчих змін в країні й світі. Та як тільки буде створено відповідні для розвитку умови, тобто завершаться воєнні дії на сході, відступить світова криза, а підтримка вітчизняного виробника буде закріплена в державі на законодавчому рівні, українська промисловість обов’язково реалізує свій потужний потенціал.

Юлія ДУМКА-КОНДРАТЬЄВА.

Print Friendly, PDF & Email [1]