- Зоря Полтавщини. Громадсько-політична газета - http://www.old.zorya.poltava.ua -

Роман ЧЕРНЯК: “КрАЗ” має достатній запас міцності. КрАЗ – був, є і буде!”

25  вересня машинобудівники України відзначатимуть своє професійне свято. Напередодні ми поспілкувалися із очільником єдиного в Україні підприємства із виготовлення великовантажної техніки, яке має повний технологічний цикл виробництва, одного із найбільших бюджетоформуючих підприємств Полтавщини та України в цілому, генеральним директором ПАТ “АвтоКрАЗ” Романом ЧЕРНЯКОМ.

Плани і сьогодення “КрАЗу”
_igp7313 [1]– Романе Євгеновичу, на жаль, нині в країні триває політична та економічна кризи. Базові галузі економіки у занепаді, не найкращим чином справи й у машинобудуванні – багато підприємств зупинилися, деякі – ледве дихають. За рахунок чого Кременчуцький автозавод тримає рівновагу та протистоїть зовнішнім негативним факторам?
– “КрАЗ” уже звик самотужки вирішувати різні проблеми і розраховувати лише на власні сили. Мабуть, саме відсутність підтримки держави та лобіювання інтересів “КрАЗу” на різних рівнях зміцнило нас, зробило стійкими, самостійними, цілеспрямованими та менш вразливими від ударів кризових явищ, ніж решта заводів галузі. Наша сила ще й у згуртованості, адже “КрАЗ” об’єднав під своїм прапором сім українських машинобудівних підприємств, які пов’язують тісні кооперативні зв’язки. Одне з них знаходиться у вашому місті – Полтавський автоагрегатний завод, наш стратегічний партнер, основний постачальник гальмівної апаратури. Усі заводи групи націлені на спільний результат, усі демонструють стабільність, мають амбітні плани на перспективу.
Звичайно, підтримка держави та протекціонізм дуже важливі для будь-якого підприємства, і “КрАЗ” – не виняток. Пріоритетне ставлення до національного продукту, заборона закупівель іноземної техніки за бюджетні кошти – ми про це лише мріємо, тоді як у багатьох країнах світу це – звичайна практика, спрямована на розвиток вітчизняної економіки.
– Чи все йде за планом року?
– Зрозуміло, не все – уникнути тих процесів, що відбуваються навколо, неможливо. Плани були одні на початок року, згодом нам довелося їх скорегувати у бік зменшення обсягів виробництва через низку різних чинників: економічний спад в країні, зростання інфляції, стагнація внутрішнього ринку, яка практично зупинила національне автовиробництво, дефіцит обігових коштів, постійне зростання цін на енергоносії тощо. До того ж ми розраховували на держоборонзамовлення у заявлених торік обсягах, яке по факту виявилося значно нижчим. Від Національної гвардії та прикордонної служби вже два роки поспіль взагалі немає замовлень. Не все гаразд і в наших традиційних імпортерів – їх спроможність безпосередньо залежить від ціни на нафту: при зниженні ціни втричі в них бракує грошей на закупівлі.
Та все ж різними заходами ми намагаємося знизити або пом’якшити вплив зовнішніх негативних чинників на нашу роботу. Це і створення нових моделей, підвищення якості продукції та зниження її собівартості, виважена цінова політика і гнучкий підхід до кожного клієнта, пошук альтернативних постачальників та нових ринків – за кордоном, де є гроші, перехід від експортерів нафти до імпортерів тощо.
– Розкажіть, будь ласка, детальніше про нові моделі. Що зараз пропонуєте споживачеві?
– За останні роки ми значно розширили асортимент продукції, перш за все новими моделями спецтехніки та автомобілів перспективного покоління з компонуванням “кабіна над двигуном”. Це – комунальна та бронетехніка, сільськогосподарські автопоїзди-ваговози вантажопідйомністю до 75 тонн.
До речі, нові комунальні КрАЗи сьогодні успішно трудяться в різних регіонах України, зокрема Кременчуці, Полтаві, Києві, Горішніх Плавнях, Дніпрі, Одесі тощо. І географія внутрішніх наших поставок поступово розширюється. Сьогодні ми впевнено зайняли цю нішу і повністю готові до імпортозаміщення. А ще зовсім недавно традиційний велетень КрАЗ і міський цикл були непоєднуваними поняттями.
Військова техніка – окрема розмова. Великою нашою заслугою перед українською спільнотою вважаємо розробку, виготовлення, проведення випробувань та постановку на озброєння легкої і важкої броньованої техніки колісних формул 4х4 та 6х6: КрАЗ-Спартан, КрАЗ-Кугуар, КрАЗ-Шрек у різних модифікаціях, КрАЗ-Фіона, КрАЗ-Раптор, різної броньованої спецтехніки тощо.
“КрАЗ” – один з небагатьох українських заводів у складний для країни час у найкоротші терміни почав випуск військової продукції – автомобілів різних моделей, які стали на захист не тільки рубежів держави, а й життів наших бійців. Нам було що запропонувати, і це були не експериментальні зразки, а серійні, перевірені часом, війнами, миротворчими місіями сучасні автомобілі. Бо “КрАЗ” є офіційним постачальником техніки для ООН, ОБСЄ, потенційним та офіційним постачальником машин кільком десяткам армій світу, поліцейським місіям, прикордонним та спеціальним службам.
– Цього року щось новеньке “КрАЗ” представить?
– Звичайно. Йдуть активні роботи по малотоннажному шасі для комунальних спецнадбудов – сміттєзбирачів, пилососів, підйомників, ізотермічних фургонів тощо. Для Держслужби із надзвичайних ситуацій створили новий піротехнічний автомобіль (4х4) спеціальної конструкції і передчасним виконанням контрактних зобов’язань у День рятівника зробили подарунок полтавським рятувальникам. Співпрацюючи з українськими та закордонними виробниками надбудов, розробляємо по багатьох військових темах. 11–14 жовтня в Києві на виставці “Зброя і безпека” презентуємо нову оригінальну розробку, створену на замовлення наших закордонних клієнтів.
Про соціальну сферу, молодь та стимули
– Техніку створюють люди, у кожній вантажівці – частка праці кожного кразівця. Як піклуєтесь про заводчан?
– Соціальна сфера завжди була і є вагомою статтею наших інвестицій. Розширення соціальних пільг і гарантій, що надаються працівникам ПАТ “АвтоКрАЗ”, не припиняється й зараз, коли автозавод змушений обмежувати усі напрямки, зосередившись лише на безперебійній роботі головного конвеєра. Але навіть за таких умов фінансування соцпрограм послідовно збільшується. Так, у 2015 році підприємство профінансувало соцсферу на понад 5,5 мільйона гривень (у 2014 році – 4,8 мільйона гривень). У 2016 році бюджет дотацій соціальної сфери збільшено, і в першу чергу для підвищення соцпакета працівників. За рівнем соціальної відповідальності “КрАЗ” займає лідируючі позиції в Кременчуці й на Полтавщині. Підприємство в умовах політичної та економічної нестабільності в країні продовжує працювати стабільно, виконуючи взяті на себе соцзобов’язання. Вже тричі з початку року – в січні, квітні та липні – на 5% підвищувалася заробітна плата працівників, яка в серпні в еквіваленті повної зайнятості в середньому склала 5057 гривень. Із 1 жовтня – чергове аналогічне підвищення, цей показник закладений у наш бізнес-план: загальне підвищення тарифних ставок, окладів по заводу.
Залишається дотаційним і комбінат громадського харчування. Так, у 2015 році грошові асигнування комбінату склали близько 2 мільйонів гривень. Соціальний пакет, десятиліттями сформований на Кременчуцькому автозаводі, допомагає автозаводцям пережити важкі часи. Зараз також низькі ціни на обіди, випічку, овочі, ягоди, фрукти та інші продукти харчування, вироблені комбінатом громадського харчування, допомагають кразівцям втриматися в умовах шаленого зростання комунальних платежів і цін на товари першої необхідності. Наші працівники мають можливість отримувати якісне гаряче харчування в мережі їдалень і буфетів на території підприємства. Ціна – демократична, тому що націнка на сировину, яку закуповує завод, становить всього 30 відсотків, тоді як в міській мережі вона доходить до 300 відсотків.
Не припиняємо роботи з реконструкції об’єктів соціального призначення. Зокрема акціонерами “КрАЗу”, за підтримки благодійного фонду народного депутата України Костянтина Жеваго, прийнято рішення про реконструкцію пам’ятника архітектури, важливого соціального об’єкта Кременчука – Палацу культури “КрАЗу”, що знаходиться на балансі автозаводу. За попередніми підрахунками, на ці цілі знадобиться понад 10 мільйонів гривень.
Ми свідомо йдемо на розширення соцпакета та інвестування дотаційних програм, бо від цього напряму залежать виробництво якісної техніки, вчасне виконання плану та мікроклімат у колективі.
– Чи йде сьогодні молодь на “КрАЗ”?
– Зараз на “КрАЗі” працює майже 3500 робітників, із них більше 1000 – віком до 30 років, середній вік працюючих складає 44,9 року. ПАТ “АвтоКрАЗ” радо приймає у свою трудову родину молоде поповнення. Ми чітко розуміємо, що для подальшого руху вперед нам, як і іншим підприємствам України, потрібні молоді, талановиті, ініціативні кадри.
У 2015 році завод надав перше робоче місце 88 випускникам, серед яких 13 вступили до вишів, більше 40 чоловік закріпилися на підприємстві й працюють до цього часу, решта – із різних причин залишили автозавод. Цього року наше замовлення професійним навчальним закладам міста склало 81 особу: 68 – на робітничі спеціальності, решта – інженерно-технічні працівники. На сьогодні у нас працює майже 60 випускників ВПУ та ПТУ, наразі триває прийом на вакантні робочі гостродефіцитні спеціальності.
Цього року подбали про максимальну підтримку молодих робочих кадрів, стимулюючи та матеріально заохочуючи, як би важко фінансово не було. Для цього запроваджено нове Положення “Про матеріальне стимулювання молодих робітників та спеціалістів”, згідно з яким передбачено ряд пільг та компенсацій.
Зокрема, у разі відсутності порушень трудової дисципліни молодим працівником за перші три місяці роботи Положення передбачає доплату до заробітної плати в розмірі 20 відсотків від “мінімалки”, за наступні три – вже 30 відсотків, за треті три – 40 відсотків, а половину від “мінімалки” доплачуватимуть за четверті три місяці роботи. Передбачена упродовж першого року роботи молодих робітників й компенсація вартості харчування в заводських їдальнях із розрахунку 15 гривень за один робочий день. Положення діє щодо робітників, звільнених після закінчення служби в лавах Збройних сил України. Іногороднім неодруженим молодим робітникам і спеціалістам, які влаштувалися на підприємство упродовж трьох місяців після закінчення навчання, надається гуртожиток.
Впевнені, що нове Положення сприятиме збереженню та розвитку кадрового потенціалу автозаводу, залученню, закріпленню та адаптації молодих робітників і спеціалістів на “КрАЗі”.
– А ветерани не залишилися на узбіччі?
veterany-img_5058 [2]– Що ви! Без минулого ж немає майбутнього: ветерани завжди були і будуть на особливому рахунку адміністрації автозаводу. Нині ветеранська організація ПАТ “АвтоКрАЗ” – найчисленніша серед промислових підприємств Кременчука, налічує майже 5 тисяч осіб. Щорічно матеріальну допомогу, подарунки, продуктові набори з нагоди ювілеїв, а також до Дня Перемоги та Міжнародного жіночого дня 8 Березня, отримують більше 300 колишніх працівників автозаводу.
Крім урочистих привітань на заводі та адресних на дому тих ветеранів, яким важко пересуватися, організовуються екскурсії по заводу для великих груп ветеранів окремих підрозділів, а також поїздки по місцях бойової слави. У 2015 році рідне підприємство відвідали більше 500 осіб, які віддали автозаводу половину свого життя. Цього року буде не менше.
Зовнішньоекономічна діяльність
– Ринки яких держав ви вважаєте для себе найбільш перспективними?
– Найбільш перспективними є ринки країн, які розвиваються, зокрема Південної та Центральної Африки, Америки, Ірану, з якого нещодавно зняті санкції, Таїланду, Індонезії, Малайзії…
Не залишаємо поза увагою й країни Європи – робимо акцент на ринках Польщі, Болгарії, Румунії, Прибалтики. Кожна з цих країн щорічно потребує від 50 до 200 наших автомобілів. Ось сертифікуємо автомобіль на відповідність екологічним нормам
Євро-6, як вимагає європейський ринок, і знову будемо шукати можливості зайти туди зі своїм продуктом.
– Що зараз купують іноземці?
– У тренді залишаються повноприводні всюдиходи КрАЗ-6322 та КрАЗ-5233 і їх модифікації. Це наші традиційні серійні моделі, кращі за прохідністю у своєму класі. Популярна бронетехніка, шасі всюдиходів, на які встановлюють різні спецнадбудови, є попит на тягачі-ваговози.
– Як складаються відносини із Росією?
– Майже припинені. Кілька років тому частка поставок до РФ становила близько 70 відсотків усіх наших продажів, стільки ж – закупівлі. Зараз ми не відвантажуємо та повністю відмовилися від використання російських компонентів. Дали роботу українським підприємствам, багато локалізували в Білорусі, закуповуємо в Туреччині, Чехії, Польщі, Болгарії, Німеччині. Це трохи дорожче, проте виросла якість. Якщо раніше ми не могли обійтися без російських виробників, то сьогодні можемо працювати як на заході, так і на сході.
Про податки, війну та інше
– Наскільки суттєві відрахування “КрАЗу” до бюджетів?
p1100950 [3]– “КрАЗ” – один із основних донорів різних бюджетних та позабюджетних фондів Кременчука й Полтавщини. Сьогодні підприємство в повному обсязі виконує свої зобов’язання із відрахувань перед державою. Так, станом на 31 серпня 2016 року ПАТ “АвтоКрАЗ” перерахувало різних податків більш ніж на 72,6 мільйона гривень. У перерахованій сумі найбільші відрахування склали: ПДВ – майже 20,6 мільйона гривень, до Держбюджету – понад 42,6 мільйона гривень, місцевий бюджет з початку року поповнився майже на 30 мільйонів гривень, військовий збір склав майже 1,4 мільйона гривень, орендна плата за землю зросла втричі й перевищила 13,2 мільйона гривень.
І від того, як працюватиме “КрАЗ”, скільки випустить машин, залежать і добробут працюючих на заводі, і розвиток Полтавщини зокрема. Адже із кожного проданого автомобіля Кременчуцький автозавод відраховує близько 100 тисяч гривень різних податків, і стільки ж з кожної одиниці йде на виплату зарплати працівникам підприємства.
– Держоборонзамовлення було важливим для “КрАЗу” в фінансовому плані?
– Це не зовсім так. Ми практично нічого не заробляємо на держоборонзамовленні, бо рентабельність – близько двох-трьох відсотків. Значно важливішим є те, що ми довели недоброзичливцям та конкурентам, що “КрАЗ” – спроможний, відповідальний та надійний виробник. До речі, усі контракти держоборонзамовлення ми виконали у повному обсязі у визначені строки. Ми взяли на себе високі гарантійні зобов’язання, які військовим навряд чи запропонує будь-коли решта виробників. Ми обслуговуємо і негарантійні випадки, ремонтуючи – у більшості випадків за власні кошти – техніку, пошкоджену в зоні АТО.
Сьогодні ми готові до нових замовлень – у будь-яких обсягах та будь-яких моделей. Для цього на “КрАЗі” є все: виробничі потужності, розраховані на збирання до 5000 автомобілів на рік, відпрацьована роками технологія виробництва – від метизів до складання вантажівок на головному конвеєрі, обкатки і здачі на склад готової продукції. Є понад 3500 чоловік кваліфікованого персоналу. Ми можемо робити набагато більше, і не лише для військових. Ми спроможні забезпечити усі галузі економіки України  добротною, надійною, сучасною технікою. “КрАЗ” має достатній запас міцності. КрАЗ – був, є і буде!
Наостанок хочу привітати усіх представників машинобудівної галузі із професійним святом. Шановні колеги, партнери, друзі! Бажаю вам не втрачати оптимізму. Глибоко переконаний, що важкі часи минуть, на машинобудування чекає відродження, бо без нашої галузі неможливий економічний розвиток країни. Зичу всім нам стійкості та підтримки держави, стабільності, завантаженості роботою, трудових звершень. Міцного здоров’я вам та вашим родинам, щастя, добра, миру!

Антон ПРОКОПЕНКО
Журналіст

· Довідка “Зорі Полтавщини”
ПАТ “АвтоКрАЗ” – єдиний в Україні виробник вантажних автомобілів із замкнутим технологічним циклом виробництва. Підприємство випускає широку гаму вантажівок для будівельної, гірничодобувної та лісозаготівельної галузей, дорожнього та комунального господарств, нафтогазового комплексу, Збройних сил та Cлужби з надзвичайних ситуацій. За час існування торговельної марки “КрАЗ”, починаючи з 1959 року і станом на 1.09.2016 року, з конвеєра автозаводу зійшло 819 107 автомобілів.
Крім основної продукції – вантажівок КрАЗ, завод виробляє запасні частини, причепи, напівпричепи, мелючі кулі для гірничорудних підприємств, дрібне вагонне литво, різний інструмент.
Система менеджменту якості ПАТ “АвтоКрАЗ” сертифікована на відповідність вимогам Міжнародного стандарту ISO 9001:2008, завершується процедура сертифікації на вимоги стандарту ISO/TS16949:2009, розробленого спеціально для автомобільних виробників.
Кременчуцький автозавод є головним підприємством групи “КрАЗ”, до якої входять ЗТФ “КрАЗ” , “КрАЗ-Лізинг”, Полтавський та Кам’янець-Подільський автоагрегатні заводи, Херсонський завод карданних валів, Токмацький ковальсько-штампувальний завод, Маріупольський “Авторадіатор” та Сімферопольський завод авторулів (знаходиться на окупованій території і тимчасово не функціонує).

Print Friendly, PDF & Email [4]