- Зоря Полтавщини. Громадсько-політична газета - http://www.old.zorya.poltava.ua -

Відповідальність, ініціативність, чуйність

Голова постійної комісії обласної ради з питань регламенту, депутатської діяльності та інформаційної сфери Микола ГАННУЩЕНКО:

1. У День місцевого самоврядування мимоволі замислюєшся над сутністю, завданнями, функціями місцевого самоврядування, а також розмірковуєш про свій особистий внесок в його розвиток і вдосконалення. В організації місцевого самоврядування можна виділити такі особливості: право на місцеве самоврядування визнається лише за територіальними громадами сіл, селищ, міст; на регіональному рівні (район, область) практично всі функції управління територією здійснюють органи виконавчої влади – місцеві державні адміністрації, а органи місцевого самоврядування (районні та обласні ради) недостатньо впливають на стан соціально-економічного та культурного розвитку; організація місцевого самоврядування передбачає, що обраний територіальною громадою сільський, селищний, міський голова відіграє досить вагому роль у його системі – він головує на сесії відповідної ради, очолює її виконавчий комітет та здійснює функції представництва громади у відносинах з іншими громадами, органами державної влади, підприємствами, організаціями та установами; органи місцевого самоврядування зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Разом з тим у День місцевого самоврядування по-новому оцінюєш його роль у питаннях залучення населення до участі у вирішенні проблем місцевого та загальнодержавного значення, володіння, використання та управління комунальною власністю, забезпечення комплексного соціально-економічного та культурного розвитку відповідної території.

У День місцевого самоврядування краще бачаться основні причини, які не дозволяють йому в повному обсязі вирішувати питання надання соціальних послуг населенню, забезпечення законності, громадської безпеки, правопорядку, охорони прав, свобод і законних інтересів громадян, а також їхнього соціального захисту і сприяння працевлаштуванню, захисту прав місцевого самоврядування.

2. Як відомо, місцеве самоврядування, його органи згідно з Конституцією України не входять до механізму державної влади, але це й не означає його повну автономність від державної влади. Взаємозв'язок місцевого самоврядування з державою досить тісний. Тому, на мою думку, для розширення можливостей у реалізації своїх повноважень потрібно, по-перше, на законодавчому рівні вдосконалити систему і структуру органів місцевого самоврядування, по-друге, забезпечити державну підтримку у виконанні ними своїх повноважень, по-третє, підвищити відповідальність депутатів у вирішенні тих завдань, які стоять перед відповідними радами.

Адже нині, як ніколи, в Україні постали питання зміцнення засад громадянського суспільства, розвитку демократії; удосконалення правових засад місцевого самоврядування; зміцнення матеріально-фінансової основи місцевого самоврядування; поліпшення умов для забезпечення життєдіяльності та соціального захисту населення, розвитку ініціативи населення у вирішенні питань місцевого значення.

Законодавча гілка влади повинна подбати про те, щоб прийняті нею нормативні акти більш чітко визначали не тільки межі й зміст колективної відповідальності депутатів, але й їхню індивідуальну відповідальність.

Міський голова Комсомольська, голова Полтавського регіонального відділення Асоціації міст України Сергій СУПРУН:

1. Місцеве самоврядування – це частина мого життя, адже у цій сфері я з 1994 року, коли був обраний депутатом міської ради й почав працювати у міськвиконкомі, спочатку – на посаді першого заступника міського голови, а з 17 червня 2007 року – міським головою. Наше місто має чимало прогресивних напрацювань щодо розвитку місцевого самоврядування за умови врахування думки громади. Саме Комсомольськ став першим містом в Україні, де було проведено громадські слухання, схвалено і затверджено Статут міста. За активною участю мешканців територіальної громади розроблено та затверджено стратегічний план розвитку міста, реалізується державна програма розвитку сімейної медицини, діє інноваційна практика надання населенню доступних та якісних медичних послуг на засадах бюджетного фондоутримання приватних сімейних лікарів. У місті працює муніципальна лікарняна каса, яка надає послуги 12 тисячам осіб, у тому числі 10 тисячам пенсіонерів. Міська влада працює у тісній взаємодії з органами самоорганізації населення, що існують на території приватної забудови міста, у мікрорайонах.

2. У кількох зверненнях міських голів і Асоціації міст України до керівників держави та народних депутатів йдеться про те, що з року в рік визначений черговим законом про Державний бюджет обсяг фінансових ресурсів територіальних громад не забезпечує належне виконання функцій та повноважень, покладених на органи місцевого самоврядування. На жаль, не став винятком і проект Закону “Про Державний бюджет України на 2012 рік”, де рівень забезпеченості галузей соціально-культурної сфери (освіта, охорона здоров'я, соціальний захист, фізкультура і спорт) складає лише 40–80 відсотків від реальної потреби.

Тому серед головних пропозицій – такі: компенсувати дефіцит фінансових ресурсів місцевих бюджетів на виконання делегованих державою повноважень; збільшити обсяги субвенції місцевим бюджетам на надання пільг, передбачених законодавством, а також компенсації за пільговий проїзд окремих категорій громадян; передбачити фінансування з Державного бюджету України запланованих на 2012 рік заходів Державної цільової програми підтримки соціально-економічного розвитку малих міст на 2011–2015 роки.

Голова Полтавської районної ради Василь СТЕПЕНКО:

1. Депутатам висловлюють довіру виборці. Це – не якась посада чи виявлена їм честь, а в першу чергу – їхній обов'язок. Вважаю, сьогодні треба не займатися балачками, а виконувати конкретні справи. Ось тоді буде результат. У 2010 році Полтавською районною радою жодної копійки додаткових коштів не було розподілено, бо їх просто не заробили. Коли ж мене обрали головою районної ради, то, маючи солідний досвід господарської і фінансової роботи, з першого дня я поставив завдання – заробляти кошти. Тож цього року ми вже розподілили півтора мільйона гривень. А якби надійшли гроші від оренди землі, то мали б понад п'ять мільйонів гривень. Нам вдалося реконструювати вісім медичних закладів на селі, які до цього були у жахливому стані. На початку навчального року відремонтовано дахи та поміняно вікна у п'яти школах. Ми – єдині в області, хто щомісяця доплачує дітям-сиротам, котрі навчаються у середніх та вищих навчальних закладах, 100 гривень до державної матеріальної допомоги.

Місцеве самоврядування – це відповідальність перед виборцями, бажання працювати і контроль – складові, завдяки яким можна досягти успіху.

2. Треба, щоб на місцях районні ради, а особливо сільські, мали реальну владу. Це зовсім ненормальне явище, коли для вирішення якогось дріб'язкового питання селянин їде у районний чи обласний центр. Хіба депутати та голова сільської ради гірше знають стан справ у тому чи іншому селі? Також необхідно, щоб керівник районної законодавчої гілки влади обирався народом. Тоді буде й більше відповідальності, й менше залежності від співвідношення політичних сил у раді.

Ще одне важливе питання. Якщо бюджет не на словах, а на ділі формуватиметься знизу, то буде зацікавленість заробляти більше грошей. Зрозуміло, кошти, необхідні для функціонування державних інститутів, є області дотаційні. Але ж можна продумати певний механізм, платити відсотки. Все одно фінанси повертаються у район, втім, для цього треба звертатися до обласної ради, Кабінету Міністрів. Невже районний фінансовий відділ гірше спланує використання коштів, ніж Кабмін?! На місцях, наголошую ще раз, має бути контроль, а інакше все розтягуватиметься, розкрадатиметься.

Тож, на мою думку, місцеве самоврядування повинне володіти конкретними важелями впливу. Тоді загалом можна поліпшити ситуацію у багатьох сферах життя, а отже, – і добробут людей.

Селищний голова Нових Санжар Андрій РЕКА:

1. Місцеве самоврядування – це найбільш наближена до людей влада, якій громадяни надали кредит довіри. Прошу зауважити, що саме громадяни висловлюють нам довіру, разом із довірою надають роботу, а якщо хто не справляється – забирають і довіру, і роботу. Тридцять років мого життя пов'язані з державною, представницькою владою, але переконався, що найбільш потрібна робота – в органах місцевого самоврядування, де ти можеш себе реалізувати для людей, дієш, як підказують люди. Депутати Новосанжарської селищної ради представляють різні політичні сили, та перевагу надають конкретним інтересам новосанжарців, а не в угоду своїм керманичам, об'єднані бажанням працювати на користь громади.

2. Головне, аби те, що ти прагнеш зробити як керівник, повністю підтримували люди. Лише тоді вони братимуть участь у розвитку громади – власним інтелектом, фізичною працею, фінансовою участю. Для цього повинен бути цілодобовий зв'язок керівника з громадою. Вже багато років на біг-борді в центрі селища – мій особистий номер мобільного телефону, тому громадяни мають можливість завжди зателефонувати при потребі. Нічних дзвінків лунає не так вже й багато, але вони зобов'язують терміново, оперативно надати допомогу людині.

Тісна співпраця з громадою дає відчутний результат. Пряме підтвердження цьому – великі зміни не лише у благоустрої нашого районного центру, а насамперед – у свідомості людей, які дбають про нього. Лише впродовж літа-осені цього року завершено будівництво оглядового майданчика, альтанки на лівому березі Ворскли, неподалік медичного центру “Нові Санжари” – нашої головної оздоровниці; встановлено гойдалки, проведено реконструкцію тротуару в центрі селища, вимощено плиткою “Старе місто”, а до 67-ї річниці визволення України висаджено 670 троянд – і це далеко не повний перелік зробленого.

Хорошої думки про селище залишаються і відпочиваючі місцевих оздоровниць – пишуть схвальні відгуки, заходять у селищну раду, дякують за створені умови для відпочинку.

Малобакайський сільський голова Решетилівського району Станіслав СРІБНИЙ.

1. День місцевого самоврядування – не тільки професійне свято всіх, хто працює у сільських, селищних, міських, районних та обласних радах, а й усіх виборців, які теж зацікавлені в розвитку самоврядування. Це – свято притаманного українцям способу життя, в основі якого – самоврядне суспільство. Це і давня традиція, яка бере початок із часів Київської Русі, вибір вільних громадян, які довіряють обраним представникам та наділяють їх владними повноваженнями.

Заснування Дня місцевого самоврядування свідчить про велику роль самоврядування у зміцненні української державності, розвитку народовладдя.

2. Щоб органи місцевого самоврядування ефективніше використовували свої повноваження, на мою думку, потрібно вдосконалити законодавство, що регулює їхню діяльність. Адже створення сприятливих умов для роботи сільських та селищних рад дозволить швидше вирішити болючі питання розвитку інфраструктури сіл і селищ, ефективного використання земельних ресурсів, створення нових робочих місць тощо. Необхідно, перш за все, передати владні повноваження на місця, а з ними – й основні кошти до місцевих бюджетів.

Істотного вдосконалення потребує система підготовки та підвищення кваліфікації працівників рад та депутатського корпусу, які повинні володіти новими формами та інструментами роботи – стратегічним плануванням розвитку територій, складанням бюджетів, засобами електронного врядування.

Print Friendly, PDF & Email [1]