- Зоря Полтавщини. Громадсько-політична газета - http://www.old.zorya.poltava.ua -

Володимир Онищенко: “Реформи у вищій освіті спрямовані на поліпшення її якості”

– Питання, які виносилися на розгляд делегатів з'їзду, стосувалися всіх ланок освіти – від дошкільної до вищої. Напередодні з’їзду працювали профільні секції. Я брав участь у роботі секції “Вища освіта і наукова робота” під головуванням першого заступника міністра освіти і науки, молоді та спорту Євгена Суліми. На засіданні секції обговорили нову редакцію проекту Закону України “Про вищу освіту”, проект Національної стратегії розвитку освіти в Україні на 2012 – 2021 роки та ухвалили пропозиції від нашої секції. Виступили 11 керівників вищих навчальних закладів із різних регіонів. Вони позитивно оцінили реформи, які впроваджує Міністерство освіти і науки, молоді та спорту України на чолі з Дмитром Табачником, що направлені на модернізацію системи освіти з метою підвищення її якості.

– Виступаючи на з’їзді, Ви оприлюднили спільну думку колег-ректорів, які брали участь у роботі профільної секції?

– Як голова редакційної групи, що напрацьовувала пропозиції профільної секції з вищої освіти, озвучив її одноголосне рішення: рекомендувати з’їзду схвалити проекти Національної стратегії розвитку освіти і нову редакцію Закону “Про вищу освіту”, направити проект цього закону до Верховної Ради для розгляду як першочерговий.

– Чим запам’ятався освітянський форум?

– Це була історична подія, адже відбувається з’їзд один раз у десять років. Тому панувала атмосфера піднесення, відчуття вагомості заходу. Було близько тисячі делегатів і гостей. Більше тридцяти освітян представляли Полтавщину – заступник голови облдержадміністрації Олександр Коваль, ректори – Кременчуцького національного університету імені Михайла Остроградського Михайло Загірняк, Полтавського національного педагогічного університету імені Володимира Короленка Микола Степаненко, Полтавського університету економіки і торгівлі Олексій Нестуля, Полтавського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти Віталій Зелюк, директори коледжів, технікумів, шкіл із різних міст і районів області, представники головного управління освіти і науки. Вагомість заходу підтверджує і те, що пленарне засідання з’їзду відкрив Прем’єр-міністр України Микола Азаров. Він наголосив на важливості морально-духовного виховання учнів, підвищенні виховної ролі освіти.

– Після Прем’єр-міністра першим із делегатів виступали Ви – представник Полтавської області…

– Так, це велика відповідальність і це свідчить про авторитет Полтавщини, й зокрема Національного технічного університету ім. Ю.Кондратюка. Головував на з’їзді міністр освіти і науки, молоді та спорту Дмитро Табачник. Він поставив перед освітянами завдання, спрямовані на поліпшення якості освіти. Зокрема зазначив, що проект Закону України “Про вищу освіту” відповідає Програмі економічних реформ на 2010–2014 роки “Заможне суспільство, конкурентоспроможна економіка, ефективна держава”, а основні його положення ґрунтуються на національних традиціях і європейському досвіді. Міністр поінформував про ті реформи, які протягом останніх років здійснювалися міністерством у всіх сферах.

– У чому полягає суть цих реформ?

– Зокрема на урядовому рівні прийнята ціла низка державних цільових програм: розвитку дошкільної освіти, позашкільної, професійно-технічної освіти на найближчі роки, програма роботи з обдарованою молоддю, програма інформаційних та комунікаційних технологій “Сто відсотків”, підвищення якості природничо-математичної освіти та багато інших. Міністр назвав ключові нововведення закону про вищу освіту, а саме: розширення автономії щодо інституційних, академічних та фінансових прав вищих навчальних закладів; звуження системи органів виконавчої влади, що мають у підпорядкуванні ВНЗ; створення регіональних університетів – наукових центрів; законодавче врегулювання ЗНО та інші.

– Чи вважаєте Ви галузеві нововведення дієвими?

– Кроки, які здійснює міністерство, безумовно, важливі, спрямовуються на підвищення якості навчання і конкурентоспроможності, особливо у вищій школі. Реформування системи освіти носить системний та глибинний характер. Відразу неможливо вирішити весь комплекс проблем у галузі, а для того, щоб пройти довгу дорогу, треба зробити перший крок. І він зроблений.

– На чому Ви наголосили з трибуни з’їзду?

– На позитивних, важливих для наших університетів питаннях, які є в проекті закону про вищу освіту. Зокрема – інтеграція системи вищої освіти України в європейський і світовий освітній простір. Вагомою підтримкою міжнародної діяльності університетів є програма Міністерства освіти і науки, молоді та спорту, яка фінансується урядом України, передбачає стажування та навчання студентів і аспірантів у провідних навчальних закладах світу. Важливим є розширення автономії навчальних закладів, зокрема фінансової. Я звертав увагу на те, що ми з прийняттям нового закону про вищу освіту отримаємо законодавчо закріплену можливість університету розпоряджатися власними надходженнями від надання дозволених законодавством платних послуг. Науково-технічна й інноваційна діяльність може здійснюватись безпосередньо вузами або через створені ними юридичні особи, які доводять результати цієї діяльності до стану інноваційного продукту з подальшою комерціалізацією. Ця норма законопроекту дуже важлива для розвитку науки у ВНЗ. Щодо регіонального аспекту, то звернув увагу на успішну реалізацію Комплексної програми розвитку освітньої галузі Полтавської області на 2011– 2015 роки, що прийнята сесією обласної ради в цьому році й визначила стратегічні пріоритети та шляхи їх фінансування.

Підкреслю, що підсумком з’їзду стали визначені стратегічні напрямки розвитку освіти в Україні.

Print Friendly, PDF & Email [1]