- Зоря Полтавщини. Громадсько-політична газета - http://www.old.zorya.poltava.ua -

Полтавські вертольоти в африканському небі

ВлІтку 2000 року розпочалася розробка двомісного однодвигунного вертольота АК1-5 (п'ятилопатевого аерокоптера першої серії). Свого "первістка" "аерокоптерівці" назвали "Санькою" – на честь його головного конструктора Олександра Запішнього, який в травні того ж року загинув під час випробувального польоту на сконструйованому ним мотодельтаплані. Після трагічного випадку головним конструктором "КБ Аерокоптер" став В'ячеслав Щербак, який разом із Дмитром Тіщенком, Олексієм Маськом та іншими інженерами-конструкторами 12 жовтня 2001 року завершили роботу над створенням експериментального вертольота АК1-5. Гвинтокрил піднявся в небо з аеродрому в Полтаві. На тому вертольоті було здійснено багато різноманітних випробувань, спрямованих на вдосконалення елементів конструкції та покращення технічних характеристик. Згідно з висновками фахівців АК1-5 за своїми можливостями   не має собі подібних у цивільній та військовій авіації на теренах країн СНД. Ця крилата машина зараз використовується як наочний посібник для навчання курсантів Кременчуцького льотного коледжу Національного авіаційного університету.
На основі вертольота "Санька" була створена якісно нова трилопатева машина АК1-3. Над нею конструктори працювали протягом двох років. Паралельно спеціалісти "Аерокоптера" розробляли методи проектування, аеродинамічні розрахунки та інші програми.
У розробці АК1-3 допомагали спеціалісти з Національного аерокосмічного університету імені М.Жуковського "Харківський авіаційний інститут",  Запорізького машинобудівного конструкторського бюро "Прогрес" ім. О.Івченка та Авіаційного науково-технічного комплексу ім. О.Антонова в Києві. АК1-3 належить до класу легких багатоцільових вертольотів. Їх використовують  для моніторингу територій та різних об'єктів, ведення пошукових робіт, початкового вивчення техніки пілотування та тренувань, для ділових і туристичних польотів. Гвинтокрил використовують і для патрулювання нафто-, газопроводів, лісогосподарських угідь. Незамінний він у роботі Державтоінспекції, пошуково-рятувальних загонів. Вертоліт невеликий за розмірами, не потребує злітно-посадкової смуги. Його вага –  всього 390 кг, що дозволяє перевозити вертоліт на причепі легкового авто. Гелікоптер цієї марки може підніматися на висоту 4500 м, але через відсутність кисневого устаткування поки що обмежується 3000 м. Максимальна тривалість польоту – близько двох годин, дальність – приблизно 350 км. Зручний, легкий та дешевий в обслуговуванні вертоліт полтавських конструкторів може стати незамінним помічником у багатьох сферах господарювання.
АК1-3, що не має аналогів в Україні дешевший від зарубіжних вертольотів і має ряд значних переваг. Завдяки японському двигуну SUBARU гвинтокрила машина працює на звичайному автомобільному бензині марки А-95, у  той час як інші вертольоти заправляють дорогим авіаційним гасом L100, який в Україні в дефіциті. АК1-3 складається з деталей, виготовлених на базі "КБ
Аерокоптер". Це дає змогу зменшити собівартість машини.
Вертоліт сертифікований в Україні й був схвалений Державіаадміністрацією для початкових навчань, зокрема у Кременчуцькому льотному коледжі. "КБ Аерокоптер" успішно пройшло всі тести та отримало сертифікат на техобслуговування. Це означає, що АК1-3 відповідає вимогам та нормам льотної придатності гвинтокрилих апаратів. Полтавське підприємство "КБ Аерокоптер", що займається проектуванням  і складанням АК1-3, здатне конкурувати з деякими зарубіжними виробниками.
За словами Ігоря Політучого, найближчим часом "аерокоптерівці" планують дещо вдосконалити АК1-3, зокрема збільшити потужність його двигуна та пристосувати машину до різних температурних режимів. Також на базі цієї моделі плануються розробка та організація серійного випуску багатофункціонального чотиримісного вертольота.
– Зараз АК1-3 літають у небі країн Європи, Азії, Африки. Вже в наступному місяці такий вертоліт з'явиться і в Австралії. Останнім часом збільшилася кількість і вітчизняних замовлень – їх тепер майже половина, – говорить Анна Політуча, менеджер із продажу "КБ Аерокоптер". –  Нині маємо покупців із Києва, Житомира, Луцька та інших міст України.
“Зоря Полтавщини”, 3 стор., 21 липня 2009 р.
Print Friendly, PDF & Email [1]